Boeing: Tak dla biopaliw
Ekologia.pl Wiadomości Świat Boeing: Tak dla biopaliw

Boeing: Tak dla biopaliw

Fot.: Boeing 787
Fot.: Boeing 787
Boeing wraz z grupą koncernów przemysłu lotniczego przedstawił podczas salonu lotniczego Le Bourget kluczowe elementy badania potwierdzającego energooszczędne parametry biopaliw. Badanie „Evaluation of Bio-Derived Synthetic Paraffinic Kerosene (bio-SPK)” zostało przygotowane na podstawie serii badań laboratoryjnych i naziemnych oraz lotów testowych przeprowadzanych w latach 2006-2009.  

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników testów – powiedział Billy Glover, dyrektor zarządzający Environmental Strategy for Boeing Commercial Airplanes. – Boeing wraz z partnerami stale pracuje nad zwiększeniem energooszczędności przemysłu lotniczego. To badanie bardzo przybliżyło nas do tego celu – mówi.

Biopaliwa mają lepsze parametry

Testy wykazały, że biopaliwa dysponują lepszymi parametrami technicznymi (pułap zamarzania, gęstość i lepkość paliwa), niż standardowe paliwo ropopochodne Jet A. Testy obejmowały kilka typów silników napędzanych mieszanką paliwa Jet A/Jet-a-1 oraz biopaliwami.

Testy udowodniły, że stosowanie mieszanek paliw Bio-SPK nie wpływa negatywnie na silniki i ich podzespoły. Wykazały one również, że paliwa te mają większą zawartość energii niż standardowe paliwa ropopochodne co może wpłynąć na zmniejszenie średniego spalania paliwa. Testy biopaliw były podjęte również w związku z możliwością zmniejszenia dzięki nim emisji dwutlenku węgla do atmosfery .

Jatrofa, algi i kamelina – podstawa lotniczych biopaliw

Raport został opracowany przez Boeinga, inwestorów technologii paliwowych UOP, Honeywell, producentów silników: GE Aciation, CFM International, Pratt&Whitney, Rolls-Royce oraz przez linie lotnicze: Air New Zealand (ANZ), Continental Airlines (CAL), Japan Airlines (JAL) i Virgin Atlantic.

Loty testowe wykonał Boeing 747-400 latający w barwach Air New Zealand napędzany silnikami Rolls-Royca, Boieng 737-800 Continental Airlines napędzany przez silniki CFM i Boeing 747-300 napędzany przez silniki Pratt& Whitney. Dodatkowo, GE Aviation przeprowadziło testy w swoich zakładach w Ohio. Z kolei Virgin Atlantic potwierdził techniczne parametry biopaliwa podczas lotu testowego na początku 2008 roku.

W każdym z lotów testowych użyto różnych mieszanek biopaliwa: samolot Air New Zealand użył paliwa z jatrofy, Continental Airlines użył mieszanki paliwowej jatrofy i alg, a Japan Airlines jatrofy, alg i kameliny.

Kolejne kroki

Obecnie, Boeing we współpracy z UOP i laboratorium badawczym Sił Powietrznych USA przygotowuje obszerny raport, który przedłożony zostanie Międzynarodowemu Komitetowi Paliw Lotniczych ASTM w drugiej połowie roku. Raport pomoże uzyskać zezwolenie na wprowadzenie do użycia paliwa Bio-SPK stanowiącego do 50% mieszanki.
 
Sektor lotniczy rozpoczął pracę nad poprawą osiągów środowiskowych we wszystkich aspektach lotu i operacji naziemnych. By osiągnąć cele w obszarze stosowania zielonych paliw, Boeing wraz z grupą wiodących linii lotniczych, organizacji wspierających ochronę środowiska oraz inwestorów technologii paliwowych wspierają rozwój i komercjalizację paliw uzyskiwanych z biomasy. W ramach Grupy Użytkowników Zrównoważonych Paliw Lotniczych (Sustanable Aviation Fuel User Group) podmioty te pracują razem aby wprowadzić ekologiczne rozwiązania do praktyki produkcji samolotów.

Źródło: Boeing
4.7/5 - (10 votes)
Post Banner Post Banner
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Nie odchodź jeszcze!

Na ekologia.pl znajdziesz wiele ciekawych artykułów i porad, które pomogą Ci żyć w zgodzie z naturą. Zostań z nami jeszcze chwilę!