Elektromobilność w Polsce przyspiesza: już ponad 90 tysięcy elektryków na drogach
Z miesiąca na miesiąc rośnie liczba samochodów elektrycznych na polskich drogach. Jak pokazuje najnowszy Licznik Elektromobilności, prowadzony przez PZPM i PSNM, pod koniec kwietnia 2025 roku w naszym kraju było zarejestrowanych już 90 817 całkowicie elektrycznych samochodów osobowych i użytkowych (BEV). To aż o 10 557 więcej niż na początku roku – i aż 36% więcej niż w tym samym okresie 2024 roku.
Flota BEV i PHEV coraz liczniejsza
Na koniec kwietnia 2025 r. liczba wszystkich osobowych samochodów elektrycznych wyniosła 164 074. Wśród nich niemal po równo rozkładają się samochody całkowicie elektryczne (81 997) i hybrydy plug-in (82 077). Coraz większy udział mają też pojazdy użytkowe – 8 851 elektrycznych dostawczaków i ciężarówek już dziś wspiera zieloną logistykę w kraju. Dynamicznie rośnie również segment elektrycznych jednośladów – motorowerów i motocykli jest już 24 605.
Hybrydy także nie zwalniają tempa – ich liczba przekroczyła już milion, osiągając poziom 1 071 602 pojazdów. Znaczący wzrost dotyczy również zeroemisyjnych autobusów, których liczba wzrosła do 1 543 sztuk, z czego 1 450 to pojazdy elektryczne, a 93 – wodorowe.
Infrastruktura rośnie w ślad za autami
Rozwój elektromobilności nie byłby możliwy bez rozbudowy sieci ładowania. Na koniec kwietnia w Polsce działało 9 524 ogólnodostępnych punktów ładowania. 32% z nich to szybkie ładowarki prądu stałego (DC), natomiast 68% – wolniejsze ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW. To znak, że infrastruktura zaczyna doganiać potrzeby rosnącej floty elektryków.
Wpływ regulacji i dopłat – klucz do sukcesu
Najnowsze zmiany w unijnym rozporządzeniu 2019/631, dające koncernom motoryzacyjnym więcej swobody w realizacji celów emisji CO₂ w latach 2025–2027, budzą pytania o ich wpływ na rynek. Jan Wiśniewski z PSNM uspokaja, że nie zahamują one pozytywnego trendu. – W naszym najnowszym raporcie „Polish EV Outlook” oceniamy, że choć rejestracje BEV w latach 2025–2026 mogą być nieco niższe niż wcześniej prognozowano, to rok 2025 zakończymy z wynikiem o ok. 40% lepszym niż w 2024 r. – wyjaśnia.
Z kolei Jakub Faryś, prezes PZPM, podkreśla kluczową rolę wsparcia finansowego. – Program NaszEauto pokazuje, że dopłaty są niezbędne. Dzięki niemu liczba rejestracji aut elektrycznych wśród osób fizycznych i JDG znacząco wzrosła. Przykład Danii, gdzie rząd zwolnił auta elektryczne z bardzo wysokiego podatku obowiązującego pojazdy spalinowe, pokazuje, że odpowiednia polityka fiskalna może zdziałać cuda. – Liczymy, że w połowie roku program NaszEauto zostanie rozszerzony także na firmy i pojazdy dostawcze – dodaje Faryś.
Elektromobilność ma zielone światło
Polska elektromobilność dynamicznie się rozwija – nie tylko dzięki postępowi technologicznemu, ale przede wszystkim dzięki wsparciu systemowemu i coraz większej świadomości ekologicznej konsumentów. Jeśli obecne tempo się utrzyma, już niedługo „elektryki” przestaną być rynkową niszą – i staną się motoryzacyjnym standardem.
Opublikowany: 17 maja, 2025


Po 6,7 latach akumulator do wymiany.Koszt równy wartości samochodu …….Jeśli prąd za darmo z fotovoltaiki to może jest to ekonomiczne,😩😩😟