Fiat zmienia zasady gry i tworzy samochód z recyklingu kartonów
Zamiast trafić do kosza – trafiają do samochodu. Kartony po napojach zyskały drugie życie w najnowszym modelu Fiata. Grande Panda to pierwszy seryjny samochód, w którego wnętrzu wykorzystano tworzywa pochodzące z recyklingu opakowań po sokach i mleku.

Kto by pomyślał, że zwykłe kartony po napojach mogą stać się częścią nowoczesnego samochodu? A jednak — Fiat udowadnia, że odpady mogą być źródłem innowacji. Nowy Fiat Grande Panda to pierwszy pojazd, który zawiera komponenty wykonane z odzyskanego materiału PolyAl – mieszaniny polietylenu i aluminium pozyskanej z kartonów po napojach.
140 kartonów na jeden samochód
Wnętrze Fiata Grande Panda skrywa w sobie więcej, niż można się spodziewać. Każdy egzemplarz zawiera materiał z recyklingu aż 140 kartonów. Odzyskany PolyAl wykorzystano w desce rozdzielczej, konsoli środkowej oraz wewnętrznych panelach drzwi – miejscach dobrze widocznych, co tylko podkreśla estetyczny potencjał tego innowacyjnego tworzywa. Za przetworzenie materiału odpowiada firma Lapo Compound, która opracowała specjalną mieszankę o nazwie Lapolen Ecotek. Dzięki zawartości aluminium materiał ten zyskał unikalny połysk, a producent był w stanie precyzyjnie odwzorować wymagany przez Fiata odcień niebieskiego. To pokazuje, że recykling nie musi oznaczać kompromisu między funkcjonalnością a designem.
Drugie życie kartonów po napojach
Kartony, które znamy z półek sklepowych, składają się w około 70% z papieru, 25% z tworzyw sztucznych i 5% z aluminium. Do tej pory recykling skupiał się głównie na przetwarzaniu papieru, który wykorzystywano m.in. do produkcji ręczników papierowych, serwetek czy papieru toaletowego. Pozostała część – tzw. PolyAl – była trudniejsza do zagospodarowania. Teraz to się zmienia.
Tetra Pak, globalny producent kartonów, od lat poszukuje nowych sposobów wykorzystania pozostałości po recyklingu. Dzięki współpracy z firmami takimi jak Fiat i Lapo Compound, PolyAl trafia do przemysłu motoryzacyjnego, a w przyszłości może też zasilić branżę meblarską czy budowlaną. Trwają już testy zastosowania Lapolen Ecotek w produkcji mebli ogrodowych i podłóg przemysłowych.
Fiat wyprzedza regulacje
Fiat nie tylko stawia na innowacje, ale również wyprzedza unijne regulacje. Komisja Europejska chce, by do 2030 roku co najmniej 25% plastiku w pojazdach pochodziło z recyklingu. Grande Panda to już teraz realny krok w tym kierunku. Co więcej, model ten wpisuje się w strategię marki „mniej znaczy więcej” – ograniczania zbędnych elementów i rezygnacji z materiałów szkodliwych dla środowiska, takich jak chrom czy skóra.

Wnętrze Fiata Grande Panda
Wspólny wysiłek, wspólna przyszłość
Jak podkreśla Giuseppe Crisci, dyrektor generalny Lapo Compound: „Nasza innowacja pomyślnie sprostała technicznym wyzwaniom stawianym przez Fiata, co jest dowodem naszego zaangażowania w zrównoważoną innowację. Wierzymy w produkty, które spełniają surowe normy jakościowe i jednocześnie wspierają gospodarkę o obiegu zamkniętym”.
Z kolei Kinga Sieradzon z Tetra Pak dodaje: „To świetny przykład, jak materiały pochodzące z recyklingu mogą napędzać innowacje i przekształcać tradycyjną produkcję. Współpraca między przemysłem, rządami i konsumentami jest kluczowa dla budowania bardziej zrównoważonej przyszłości”.
Ekologiczna rewolucja na drogach
Fiat Grande Panda jest już dostępny w większości krajów europejskich, a do końca roku trafi również na rynki poza Europą. To nie tylko nowy samochód – to symbol zmiany paradygmatu w przemyśle motoryzacyjnym. Zamiast traktować odpady jako problem, Fiat widzi w nich potencjał.
A więc następnym razem, gdy wrzucisz pusty karton po soku do pojemnika na odpady, pomyśl: może właśnie staje się częścią przyszłości transportu.

Absolwentka Inżynierii Środowiska na Politechnice Warszawskiej. Specjalizuje się w technicznych i naukowych tekstach o przyrodzie, zmianie klimatu i wpływie człowieka na środowisko. W swoich artykułach łączy rzetelną wiedzę inżynierską z pasją do natury i potrzeby życia w zgodzie z otoczeniem. Uwielbia spędzać czas na łonie przyrody – szczególnie na Warmii, gdzie najchętniej odkrywa dzikie zakątki podczas pieszych wędrówek i wypraw kajakowych
Opublikowany: 3 lipca, 2025 | Zaktualizowany: 29 lipca, 2025