Hybrydowe pociągi PKP Intercity pojadą przez małe i średnie miasta
Już w grudniu 2025 roku PKP Intercity uruchomi pierwsze z kilkunastu nowych połączeń przez małe i średnie miasta. Rewolucję w dostępności dalekobieżnych podróży zapewnią nowoczesne hybrydowe zespoły trakcyjne oraz lokomotywy elektryczno-spalinowe, które umożliwią kursowanie zarówno po liniach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych.

Na polskie tory trafi 35 hybrydowych składów wyprodukowanych przez firmę Newag oraz 16 hybrydowych lokomotyw z fabryki PESA. Dzięki temu aż 3,5 mln Polaków zyska lepszy dostęp do kolei dalekobieżnej.
– Hybrydowy tabor pozwoli nam dotrzeć do miejscowości, gdzie do tej pory pociągi dalekobieżne nie kursowały lub były dostępne tylko raz dziennie. Chcemy łączyć regiony z największymi aglomeracjami – podkreśla na łamach PAP Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Nowe pojazdy zaoferują pasażerom m.in. klimatyzację, gniazdka przy siedzeniach, specjalne strefy dla osób z niepełnosprawnościami, udogodnienia dla rodzin i rowerzystów, a także system bezpieczeństwa ETCS.
Pierwsza trasa hybrydowych składów połączy Gorzów Wielkopolski z Poznaniem, a w kolejnych latach pociągi wrócą m.in. do Łomży, Czaplinka czy Złocieńca – miast, które od kilkudziesięciu lat były odcięte od dalekobieżnych połączeń kolejowych.

Absolwentka Inżynierii Środowiska na Politechnice Warszawskiej. Specjalizuje się w technicznych i naukowych tekstach o przyrodzie, zmianie klimatu i wpływie człowieka na środowisko. W swoich artykułach łączy rzetelną wiedzę inżynierską z pasją do natury i potrzeby życia w zgodzie z otoczeniem. Uwielbia spędzać czas na łonie przyrody – szczególnie na Warmii, gdzie najchętniej odkrywa dzikie zakątki podczas pieszych wędrówek i wypraw kajakowych
Opublikowany: 19 września, 2025