Strefa czystego transportu (SCT) w Warszawie | ekologia.pl
Ekologia.pl Wiadomości Kontrowersyjny zakaz w Warszawie! Sprawdź, czy Twoje auto od 1 lipca będzie mogło wjechać do stolicy

Kontrowersyjny zakaz w Warszawie! Sprawdź, czy Twoje auto od 1 lipca będzie mogło wjechać do stolicy

Od 1 lipca Warszawa wprowadza pierwszą Strefę Czystego Transportu, której celem jest ograniczenie wjazdu do centrum najbardziej zanieczyszczających powietrze pojazdów. Do 2028 roku osoby płacące w stolicy podatki mają czas na przygotowanie się do regulacji obowiązujących w SCT, natomiast od 1 lipca 2024 wszystkich przyjezdnych.

Strefa czystego transportu w Warszawie

Fot. Lukasz Pawel Szczepanski/Shutterstock

Zakaz wjazdu dotyczyć będzie aut benzynowych starszych niż 1997 r. oraz z silnikiem Diesla starszych niż 2005 r. Szacunki pokazują, że wymogów SCT obowiązujących od 1 lipca nie spełnia tylko około 3 proc. pojazdów poruszających się po Warszawie.

Przy tym około połowa z tych 3 procent to auta kwalifikujące się do jednego z kilku rodzajów tzw. wyłączeń od zasad przewidzianych ustawowo lub ustanowionych przez Radę Warszawy. Po uwzględnieniu tych danych wciąż prognozowany jest znaczny spadek emisji szkodliwych substancji – tlenków azotu o 11 procent i pyłów zawieszonych o 20 procent – czytamy na stronie warszawskiego ZDM.

Ratusz rozpoczął w zeszłym tygodniu kampanię informacyjną o technicznych aspektach SCT. W Warszawie na stałe zostaną też zamontowane dodatkowe znaki, które nie są wymagane przepisami. To informacyjne tablice wyprzedzające znajdujące się na skrzyżowaniach oddalonych od granicy strefy. Pozwolą kierowcom na ewentualną zmianę trasy, jeśli ich sytuacja tego wymaga.

Równolegle ruszyła akcja billboardowa Clean Cities Campaign, która zwraca uwagę na główną funkcję SCT, jaką jest ograniczenie emisji szkodliwych dla zdrowia spalin.

“Pisząc o SCT media skupiały się na zakazach i rzekomemu ograniczaniu wolności, co podnosiło emocje, ale zsuwało na dalszy plan główny cel tego rozwiązania. Transport w stolicy emituje 75% toksycznych tlenków azotu i pochodzą one przede wszystkich z rur wydechowych starych diesli. Dlatego w interesie wszystkich nas jest, aby te trujące pojazdy zniknęły z naszych dróg” – mówi Nina Józefina Bąk, dyrektorka Clean Cities Campaign w Polsce.

Warszawska strefa czystego transportu będzie miała 37 kilometrów kwadratowych i obejmie większość Śródmieścia, oraz fragmenty Woli, Pragi-Północ i Pragi-Południe. Ulice graniczne (np. Trasa Łazienkowska) znajdować się będą poza strefą.

SCT w Warszawie będzie pierwszą taką strefą w Europie Wschodniej. W Europie istnieje już 320 stref niskiej emisji. 19 czerwca Clean Cities Campaign opublikuje zestawienie najlepszych praktyk dotyczących wprowadzania SCT w Europie. W poradniku znajdują się m.in. dane dotyczące efektów wprowadzania SCT, analiza miast-liderów SCT i rekomendacje na przyszłość.

 

Ekologia.pl (JSz)

5/5 - (1 vote)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments