Metro w Krakowie – redukcja emisji gazów cieplarnianych i pyłów - Ekologia.pl
Ekologia.pl Wiadomości Metro w Krakowie pomoże oczyścić powietrze i zachęci do spacerów

Metro w Krakowie pomoże oczyścić powietrze i zachęci do spacerów

Stolica Małopolski planuje rewolucję w transporcie publicznym. Metro w Krakowie, jako drugie w Polsce, ma poprawić jakość powietrza w mieście i odciążyć zakorkowane ulice. Podczas konferencji prasowej zorganizowanej 24 września przedstawiciele administracji samorządowej zaprezentowali planowany przebieg trasy.

Metro w Krakowie pomoże oczyścić powietrze i zmieni miasto w strefę spacerów

Metro w Krakowie: podziemna kolej, która poprawi powietrze i zmieni miasto. Fot. halfpoint/envato
Spis treści

Długie plany, szybka inwestycja?

W maju 2014 r. krakowianie w ramach referendum opowiedzieli się za budową metra. Pomysł już wtedy nie był nowy – o potrzebie budowy kolei podziemnej w stolicy Małopolski mówiono w latach 50 ubiegłego stulecia. O realizacji inwestycji ostatecznie przesądziło zaangażowanie obecnego prezydenta Krakowa, Aleksandra Miszalskiego, który wykorzystał ideę metra w swojej kampanii wyborczej, zyskując szeroką aprobatę mieszkańców.
Według najnowszych informacji metro w Krakowie powstanie w przeciągu kolejnej dekady. Ma składać się z dwóch linii o łącznej długości 29 km i 29 stacji, które znajdą się w zasięgu 40% populacji miasta. Nie wszystkim podoba się planowany przebieg linii, ale sama inicjatywa cieszy się dużym poparciem, m.in. wśród ekologów.

Metro w Krakowie to mniej emisji i zdrowsze warunki życia

Prezydent Miszalski zapewnia, że budowa metra to coś więcej niż nowy środek transportu publicznego, który skróci czas codziennych podróży krakowian. Podziemna kolej ma przede wszystkim ograniczyć ruch samochodowy w mieście, czemu sprzyjać będą parkingi P+R planowane przy poszczególnych stacjach. Wokół stacji mają powstać skwery i parki, a same tunele będą pełnić dodatkową funkcję schronów na sytuacje kryzysowe.
Autorzy „Studium kierunków rozwoju metra w Krakowie” argumentują, że planowane linie metra mają zwiększyć atrakcyjność transportu publicznego i tym samym zmienić zachowania mieszkańców, którzy chętniej będą zostawiać swe samochody w domu. Przeniesienie podróży pod ziemię ma też uwolnić przestrzeń na powierzchni – przykład Strasburga dowodzi, że tym sposobem można przekształcić zakorkowane arterie komunikacyjne w zielone ulice przyjazne pieszym i rowerzystom.

Metro w Krakowie ma zredukować ruch samochodowy, a tym samym obniżyć poziom hałasu oraz emisje szkodliwych tlenków azotu oraz pyłów PM2.5 oraz PM10. Liczne badania naukowe dowodzą, że substancje te zwiększają ryzyko zachorowania na astmę, choroby serca oraz nowotwory. Sam fakt spaceru do stacji metra ma przysłużyć się zdrowiu mieszkańców.

To o tyle ważne, powietrze w Krakowie jest dalekie od ideału. Dane Polskiego Alarmu Smogowego wskazują jednoznacznie, że od października do marca w mieście regularnie dochodzi do przekroczenia dobowych norm stężenia szkodliwych dla zdrowia pyłów zawieszonych.

Nie tylko metro – Kraków się zazieleni

Niezależnie od planów budowy metra w Krakowie planuje się odbetonowanie ulic. Do 24 października br. władze miasta prowadzą konsultacje społeczne w sprawie programu „Zielone ulice”. Celem jest wybór lokalizacji, gdzie z ulic usunie się beton lub asfalt, a w jego miejsce posadzi zieleń retencyjną, która chłonie wodę opadową zapobiegając powodziom, suszom, ale także miejskim upałom.

Wszystko wskazuje na to, że Kraków ma szansę stać się miastem zielonym, zdrowym, przyjaznym do życia i rekreacji na świeżym powietrzu, a jednocześnie bardziej odpornym na zmianę klimatu. Czy inne polskie metropolie pójdą jego przykładem?


Absolwentka Inżynierii Środowiska na Politechnice Warszawskiej. Specjalizuje się w technicznych i naukowych tekstach o przyrodzie, zmianie klimatu i wpływie człowieka na środowisko. W swoich artykułach łączy rzetelną wiedzę inżynierską z pasją do natury i potrzeby życia w zgodzie z otoczeniem. Uwielbia spędzać czas na łonie przyrody – szczególnie na Warmii, gdzie najchętniej odkrywa dzikie zakątki podczas pieszych wędrówek i wypraw kajakowych

Bibliografia
  1. „Krakowskie metro codziennie przewiezie niemal 300 tys. pasażerów” krakow.pl, https://krakow.pl/aktualnosci/299001,2379,komunikat,krakowskie_metro_codziennie_przewiezie_niemal_300_tys__pasazerow_.html, 26/09/2025;
  2. „Krakowski alarm smogowy” https://krakowskialarmsmogowy.pl/pomiar/stacja-w-krakowie, 26/09/2025;
  3. „Studium kierunków rozwoju metra w Krakowie” Zespół Zadaniowy powołany Zarządzeniem Nr 490/2025 Prezydenta Miasta Krakowa z Dnia 27 Lutego 2025 r., Kraków 24.09/2025;
5/5 - (1 vote)
Post Banner Post Banner
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Nie odchodź jeszcze!

Na ekologia.pl znajdziesz wiele ciekawych artykułów i porad, które pomogą Ci żyć w zgodzie z naturą. Zostań z nami jeszcze chwilę!