NASA testuje przełomowy silnik wodorowy – koniec szkodliwych emisji w lotnictwie?
Ekologia.pl Wiadomości NASA testuje przełomowy silnik wodorowy – koniec szkodliwych emisji w lotnictwie?

NASA testuje przełomowy silnik wodorowy – koniec szkodliwych emisji w lotnictwie?

Podróże lotnicze odpowiadają za około 2,5% globalnych emisji CO2. Mimo wieloletnich wysiłków nad rozwojem alternatywnych paliw i bardziej efektywnych projektów samolotów, poziom emisji utrzymuje się na podobnym poziomie. NASA, we współpracy z amerykańską administracją lotniczą, nie ustaje jednak w dążeniach do stworzenia bardziej zrównoważonych technologii napędowych. Najnowszym krokiem w tym kierunku jest grant przyznany Phillipowi Ansellowi z University of Illinois Urbana-Champaign w ramach programu Institute for Advanced Concepts (NIAC). Jego celem jest opracowanie hybrydowego silnika lotniczego opartego na wodorze – Hy2PASS (Hydrogen Hybrid Power for Aviation Sustainable Systems).

silnik hybrydowy NASA

Fot. Determined/envato
Spis treści

Jak działa Hy2PASS?

Hy2PASS to innowacyjny system hybrydowy łączący ogniwo paliwowe z turbiną gazową. Kluczowym elementem wyróżniającym ten projekt jest specjalny układ przetwarzania powietrza. W tradycyjnych układach hybrydowych energia elektryczna z ogniwa paliwowego zasila sprężarkę, która wspomaga turbinę. W Hy2PASS sprężarka nie jest bezpośrednio połączona z turbiną, lecz dostarcza jej tlen, a także zasila katodę ogniwa paliwowego, co poprawia efektywność procesu.

Zalety nowej technologii

Najważniejszą zaletą tej konstrukcji jest znaczne zwiększenie wydajności poprzez eliminację strat cieplnych wynikających z bezpośredniego połączenia sprężarki i turbiny. Dodatkowo, możliwość dostosowywania ciśnienia sprężarki do aktualnych potrzeb systemu pozwala na optymalizację prędkości pracy komponentów, niezależnie od turbinowego zapotrzebowania na powietrze.

Co najważniejsze, emisje generowane przez Hy2PASS ograniczają się wyłącznie do wody, co czyni ten system niemal zeroemisyjnym. Tego typu napęd może stać się przełomem, na który NASA i branża lotnicza czekają od lat.

Co dalej?

Przed naukowcami jeszcze długa droga do komercjalizacji tej technologii. Grant NIAC na Faze I będzie koncentrował się na dowiedzeniu skuteczności koncepcji, jak również na zrozumieniu wpływu nowego napędu na systemy samolotu oraz optymalizacji trajektorii lotu w celu minimalizacji zużycia energii.

Choć wprowadzenie tej technologii do użytku wymaga jeszcze wielu badań i testów, historia projektów NASA oraz dotychczasowe osiągnięcia dr. Ansella wskazują, że wodorowy silnik hybrydowy może w przyszłości stać się rzeczywistością. Być może już niedługo samoloty zasilane wodorem ponownie wzbiją się w przestworza.

 


Absolwentka Inżynierii Środowiska na Politechnice Warszawskiej. Specjalizuje się w technicznych i naukowych tekstach o przyrodzie, zmianie klimatu i wpływie człowieka na środowisko. W swoich artykułach łączy rzetelną wiedzę inżynierską z pasją do natury i potrzeby życia w zgodzie z otoczeniem. Uwielbia spędzać czas na łonie przyrody – szczególnie na Warmii, gdzie najchętniej odkrywa dzikie zakątki podczas pieszych wędrówek i wypraw kajakowych

Bibliografia
  1. "A Hybrid Hydrogen Drive Train Could Eliminate Aircraft Emissions"; https://www.universetoday.com/171073/a-hybrid-hydrogen-drive-train-could-eliminate-aircraft-emissions/; 26-02-2025;
5/5 - (1 vote)
Post Banner Post Banner
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Nie odchodź jeszcze!

Na ekologia.pl znajdziesz wiele ciekawych artykułów i porad, które pomogą Ci żyć w zgodzie z naturą. Zostań z nami jeszcze chwilę!