Rusza nowa kampania Otwartych Klatek. Plejada Gwiazd przeciwko cierpieniu kur
W mrocznym podziemiu zebrała się grupa ludzi gotowych do działania. „Najwyższa pora, by załatwić to raz na zawsze!” – mówi ich lider. Brzmi jak scena z kryminału? Tym razem chodzi jednak o zupełnie inny rodzaj walki. Bez przemocy, bez siły fizycznej – za to z empatią i troską o tych, którzy sami nie mogą się bronić. Kto stoi po drugiej stronie? Klatki. Te, w których codzienność spędzają miliony kur w Polsce.

To właśnie z takim przekazem ruszyła najnowsza kampania Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Jej twarzą został aktor Sebastian Stankiewicz, znany z takich produkcji jak Edukacja xD czy Akademia pana Kleksa, gdzie wcielał się w rolę szpaka Mateusza. Tym razem nie gra jednak postaci z bajki – tylko człowieka, który chce realnej zmiany. I zaprasza do dołączenia do nietypowego ruchu społecznego: „Gangu troski o nioski”.
Klatka to nie dom
Kampania ma mocny, filmowy sznyt. Spot przypomina estetyką kultowy Podziemny krąg – ciemne pomieszczenie, tłum skupionych ludzi, napięcie i oczekiwanie. Ale zamiast nawoływać do buntu przeciw systemowi, Stankiewicz mówi o potrzebie troski o zwierzęta.
– Warto dołączyć do gangu troski o nioski, ponieważ warto dbać o zwierzęta. Dbajmy o to, żeby klatki były otwarte – podkreśla aktor, który wystąpił w kampanii pro bono.
Problem, na który zwraca uwagę kampania, nie jest nowy, ale nadal aktualny. W Polsce dwie na trzy kury znoszące jaja przebywają całe życie w ciasnych klatkach – bez dostępu do świeżego powietrza, naturalnego światła czy możliwości swobodnego poruszania się. Ich życie to monotonia i cierpienie, które ukrywa się za tanimi cenami w sklepach.
Otwarte Klatki przekonują, że zmiana jest możliwa – i już się dzieje. Ponad 170 firm w Polsce – od sieci handlowych po restauracje, hotele i producentów żywności – zadeklarowało wycofanie jaj pochodzących z chowu klatkowego, tzw. „trójek”. Z tego niemal połowa (47%) już dotrzymała słowa.
– Większość firm zobowiązała się do rezygnacji z jaj klatkowych do końca 2025 roku. Część z nich działa transparentnie, ale są też takie, które nie informują klientów o postępach. Nie pozwolimy im uniknąć odpowiedzialności – mówi Paweł Rawicki, prezes Stowarzyszenia Otwarte Klatki. – Zapraszamy wszystkie osoby, którym los zwierząt nie jest obojętny, aby również dołączyły do „gangu troski o nioski”.

Dołączenie do gangu? Prostsze niż myślisz
Nie trzeba niczego podpalać ani organizować protestów – wystarczą dobre chęci i kilka minut wolnego czasu tygodniowo. Na stronie kampanii ztroskionioski.pl można: podpisać deklarację niekupowania jaj z chowu klatkowego, dołączyć do „wirtualnych akcji pomocy kurom” – np. komentując posty firm, przypominając o zobowiązaniach czy wysyłając maile do marek. To prosty sposób na wywarcie presji konsumenckiej – bez hejtu, ale z determinacją.
– Gang kojarzy się zwykle z siłą i brutalnością, ale nasz spot pokazuje, że prawdziwa siła to troska i empatia – mówi Julia Pająk, menadżerka ds. kampanii dobrostanowych w Otwarte Klatki. – Niezgoda na okrucieństwo wobec zwierząt łączy ludzi niezależnie od poglądów czy stylu życia. Do tego gangu może dołączyć każdy.
Gwiazdy też troszczą się o nioski
W kampanii udział biorą nie tylko aktywiści, ale też znani artyści i celebryci. Treści związane z kampanią udostępnili m.in.: Joanna Krupa, Maciej Stuhr, Maja Ostaszewska, Krzysztof Zalewski, Maciej Zakościelny, Abelard Giza, Tomasz Ciachorowski, Magdalena Schejbal i Mateusz Janicki.
To pokazuje, że temat dobrostanu zwierząt przestaje być niszowy – i staje się jednym z ważniejszych głosów we współczesnej debacie o etyce konsumpcji.

Absolwentka Inżynierii Środowiska na Politechnice Warszawskiej. Specjalizuje się w technicznych i naukowych tekstach o przyrodzie, zmianie klimatu i wpływie człowieka na środowisko. W swoich artykułach łączy rzetelną wiedzę inżynierską z pasją do natury i potrzeby życia w zgodzie z otoczeniem. Uwielbia spędzać czas na łonie przyrody – szczególnie na Warmii, gdzie najchętniej odkrywa dzikie zakątki podczas pieszych wędrówek i wypraw kajakowych
Opublikowany: 17 czerwca, 2025 | Zaktualizowany: 29 lipca, 2025