Nowa odsłona programu „NaszEAuto”: więcej beneficjentów, większe wsparcie, szybsza transformacja transportu
Polska elektromobilność wkracza na kolejny poziom. Program „NaszEAuto”, wspierający zakup pojazdów elektrycznych i rozwój infrastruktury ładowania, w nowej odsłonie rozszerza krąg beneficjentów, zwiększa wysokość dopłat i skraca czas oczekiwania na dotacje.

Podczas konferencji prasowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawiono podsumowanie dotychczasowej realizacji programu. Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta podkreślił, że celem jest nie tylko wspieranie prywatnych użytkowników pojazdów elektrycznych, ale również instytucji publicznych i organizacji społecznych.
Kluczowe zmiany w programie
- Program „NaszEAuto” wsparł już ponad 19,5 tys. wnioskodawców, na łączną kwotę ponad 600 mln zł.
- Nowa odsłona obejmuje także pojazdy kategorii M2 i N1 – małe busy i samochody dostawcze.
- O dofinansowanie mogą ubiegać się NGO, parki narodowe, jednostki samorządowe, szkoły i placówki medyczne.
- Wysokość dopłat: do 40 tys. zł dla aut osobowych (M1), do 70 tys. zł dla pojazdów dostawczych (N1) i do 600 tys. zł dla busów (M2).
- Budżet programu wynosi 1,1 mld zł, a wykorzystanie środków przekroczyło już 50% alokacji.
- Utrzymano premię za zezłomowanie pojazdu, zniesiono premię za niski dochód.
- Czas oczekiwania na wypłatę dotacji skrócił się do około 7 miesięcy.
Więcej pojazdów, więcej możliwości
Nowa odsłona „NaszEAuto”, uruchomiona 20 października 2025 r., otwiera drogę do powszechniejszego wykorzystania pojazdów zeroemisyjnych nie tylko w sektorze prywatnym, ale także publicznym i społecznym. Wsparcie mogą otrzymać m.in. szkoły, placówki opiekuńcze, podmioty medyczne działające w ramach kontraktu z NFZ, organizacje pozarządowe oraz jednostki samorządowe.
„Zwiększamy atrakcyjność programu, otwierając go na instytucje, które realizują ważne społecznie zadania. Naszym celem jest, by elektromobilność stała się standardem nie tylko w firmach, ale też w szkołach, szpitalach czy parkach narodowych” – podkreślił wiceminister Krzysztof Bolesta.
Stabilne tempo rozwoju elektromobilności
Strategia Ministerstwa Klimatu i Środowiska obejmuje kompleksowe wsparcie transportu zeroemisyjnego, w tym budowę infrastruktury ładowania i rozwój transportu ciężkiego. Programy finansowane z Funduszu Modernizacyjnego – takie jak „Wsparcie budowy stacji ładowania”, „Rozbudowa sieci elektroenergetycznych” czy „Wsparcie zakupu pojazdów kategorii N2 i N3” – cieszą się ogromnym zainteresowaniem.
W pierwszym naborze w ramach programu budowy stacji ładowania złożono 352 wnioski na łączną kwotę ponad 2 mld zł, a łączna moc planowanych instalacji przekroczyła 1,15 GW.
„Polska elektromobilność rozwija się dynamicznie. Wspólnie z samorządami, przedsiębiorcami i organizacjami społecznymi budujemy rynek nowoczesnego transportu, który zmniejszy emisje i poprawi jakość życia mieszkańców” – zaznaczył wiceminister Bolesta.
Kierunek: zeroemisyjny transport przyszłości
Dzięki wprowadzanym zmianom elektromobilność staje się coraz bardziej dostępna i opłacalna. Połączenie wsparcia dla użytkowników indywidualnych, instytucji publicznych i sektora prywatnego pozwala na rozwój lokalnych rynków, redukcję emisji i wzrost bezpieczeństwa energetycznego.
„Transformacja transportu to nie tylko inwestycje w technologię, ale też inwestycja w ludzi – w tańszy, czystszy i bardziej dostępny transport dla wszystkich” – podkreślił wiceminister Bolesta.
Więcej informacji na temat programu znajduje się na stronie: naszeauto.gov.pl

Absolwentka Inżynierii Środowiska na Politechnice Warszawskiej. Specjalizuje się w technicznych i naukowych tekstach o przyrodzie, zmianie klimatu i wpływie człowieka na środowisko. W swoich artykułach łączy rzetelną wiedzę inżynierską z pasją do natury i potrzeby życia w zgodzie z otoczeniem. Uwielbia spędzać czas na łonie przyrody – szczególnie na Warmii, gdzie najchętniej odkrywa dzikie zakątki podczas pieszych wędrówek i wypraw kajakowych
Opublikowany: 13 listopada, 2025