Ocena oddziaływania na środowisko. Nowa inwestycja i obowiązki
Ekologia.pl Wiadomości Polska Nowe inwestycje –decyzja środowiskowe przede wszystkim

Nowe inwestycje –decyzja środowiskowe przede wszystkim

Zanim uruchomisz inwestycję, najpierw sprawdź uwarunkowania środowiskowe i zdobądź niezbędne pozwolenia. Bo oprócz doskonałego pomysłu na inwestycję, środków na jej realizację oraz przemyślanego biznes planu, niezbędnym ogniwem decydującym o powodzeniu danego przedsięwzięcia są kwestie formalne. Typowym przykładem takiej sytuacji jest obowiązek wykonania oceny oddziaływania na środowisko, uzyskania odpowiednich decyzji administracyjnych, co może okazać się nie tylko czasochłonnym, ale również dość karkołomnym zadaniem.

fot. User:Brunswyk/ Wikipedia CC

fot. User:Brunswyk/ Wikipedia CC


Na kim spoczywa obowiązek uzyskania decyzji środowiskowej

W związku z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.10.213.1397) obowiązującym od 15 listopada 2010 r., które kwalifikuje działania mogące znacząco bądź potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wzrosła pula inwestycji wymagających uzyskania decyzji środowiskowej. Bez dopełnienia stosownych formalności nie ma mowy o rozpoczęciu budowy.

– Rozporządzenie dzieli inwestycje na dwie grupy. Pierwszą z nich tworzą  przedsięwzięcia, które mogą zawsze znacząco oddziaływać na środowisko. W związku z tym, zanim wystąpimy o wydanie decyzji, musimy sporządzić raport oceniający jego wpływ na środowisko. Drugi rodzaj inwestycji to takie, które mogą potencjalnie znacząco oddziaływać na ekosystem. W tej sytuacji trzeba przygotować kartę informacyjną, która zwiera ogólny opis planowanej inwestycji. Następnie właściwy organ ocenia, czy istnieje konieczność sporządzenia raportu – tłumaczy Maciej Nadulski, Prezes Zarządu MEW Projekt S.A.

Po co to wszystko?

Musimy dostosować się do unijnych przepisów. W konsekwencji lista inwestycji wymagających decyzji środowiskowej znacząco się wydłużyła. Postępowanie oceniające jest przeprowadzane m.in. w odniesieniu do dróg publicznych, osiedlowych, prowadzących do zakładów etc.  Sprawą oczywistą jest ocena oddziaływania na środowisko w przypadku inwestycji związanych z wytwarzaniem energii z OZE. Jednak w świetle obowiązujących przepisów decyzja środowiskowa będzie niezbędna dla budowy kin, szpitali, placówek edukacyjnych, obiektów sportowych wraz z towarzyszącą im infrastrukturą, teatrów. Formalności tego typu nie ominą również deweloperów budujących osiedla mieszkaniowe.

Jak nie dać się pokonać formalnościom

Przedsiębiorca, który planuje inwestycję musi się liczyć z koniecznością przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stanowiącej jeden z podstawowych instrumentów prawnych ochrony przyrody oraz sporządzenia raportu na temat oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.). – Procedura oddziaływania na środowisko jest najtrudniejszym elementem procesu inwestycyjnego w dzisiejszych realiach prawnych. Jej błędne poprowadzenie może skutkować nałożeniem na inwestora niemożliwych do spełnienia wymogów lub wręcz odmową realizacji inwestycji – podkreśla Maciej Nadulski.

Sprawne dopięcie formalności w dużej mierze zależy od trafnej analizy sytuacji oraz planowanego przedsięwzięcia pod kątem wymogów środowiskowych. Jest to pierwszy krok na drodze do sukcesu tzn. uzyskania odpowiednich pozwoleń.

– Skuteczna realizacja procedur środowiskowych dla MEW S.A., które cechują się wysokim stopniem skomplikowania, pozwoliła nam wypracować własną metodykę działania, której fundamentem jest wnikliwa analiza konkretnego projektu oraz efektywne przeprowadzenie postępowania administracyjnego – komentuje Maciej Nadulski.

Co warto wiedzieć

Aby uniknąć niepotrzebnych opóźnień, rzetelnie, precyzyjnie przygotować i skompletować niezbędne dokumenty potrzebna jest fachowa wiedza oraz doświadczenie w tej materii. Warto pamiętać, że zanim uzyska się decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu należy w pierwszej kolejności spełnić wymagania formalne w zakresie ochrony środowiska.

Decyzję środowiskową wydaje najczęściej wójt, burmistrz, prezydent miasta. Wniosek składany w tej sprawie powinien zawierać raport bądź informacje na temat wstępnych danych określających wpływ przedsięwzięcia na ekosystem, potwierdzony kopią mapy ewidencyjnej z zaznaczonym przebiegiem granic terenu oraz ze wskazaniem obszaru będącego w zasięgu oddziaływania inwestycji. Jeżeli zgodę wydaje wojewoda, dodatkowo należy załączyć wyciąg z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Na etapie planowania inwestycji warto sprawdzić, czy nie jest ona usytuowana w obrębie obszaru Natura 2000. W tym przypadku istnieje konieczność przygotowania raportu środowiskowego. Na terenach objętych szczególną ochroną znajdują się rezerwaty przyrody, parki narodowe, siedliska ptaków, zwierząt, roślin mające istotne znaczenie dla ekosystemu. Jeśli inwestycja może oddziaływać na „eko-teren” Natura 2000, uruchamiane jest postępowanie oceniające jej wpływ na okoliczną przyrodę. Prawidłowo przeprowadzona procedura kończy się wydaniem przez wojewodę decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji.

Ocena oddziaływania na środowisko jest obowiązkiem, który spoczywa na inwestorach, a jednocześnie pełni funkcję prewencyjną. Kluczową kwestią jest bowiem zidentyfikowanie potencjalnych „stref” oddziaływania danego przedsięwzięcia na ekosystem już na etapie jego planowania. Cel inwestycyjny i środowiskowy z całą pewnością można zrealizować pod warunkiem zaangażowania fachowej wiedzy ekspertów, którzy przeprowadzą proces inwestycyjny w sposób bezpieczny, uzyskując w efekcie pozwolenie środowiskowe.

Dopełnienie niezbędnych formalności ma również zasadnicze znaczenie dla możliwości otrzymania dofinansowania projektów z funduszy Unii Europejskiej ze względu na wymogi wynikające z Rozporządzenia Rady 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 – zgodność ze wspólnotową polityką ochrony środowiska.

Źródło: MEW PROJEKT
4.6/5 - (12 votes)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments