Nowy sposób na oszczędzanie i niemarnowanie. Ten trend rośnie w siłę
Jeszcze kilka lat temu kupowanie jedzenia z krótkim terminem przydatności budziło mieszane uczucia – kojarzyło się z koniecznością, oszczędzaniem na siłę, a czasem wręcz wstydem. Dziś to świadomy wybór coraz większej grupy Polaków. Powód? Nie tylko chęć oszczędzania, ale i troska o planetę.

Codzienne zakupy spożywcze to coraz większe wyzwanie dla domowego budżetu. W porównaniu z grudniem 2019 roku, czyli jeszcze przed pandemią, zapełnienie koszyka podstawowymi produktami zdrożało średnio o 33%. Nic więc dziwnego, że Polacy sięgają po sprytne rozwiązania.
Jak pokazuje najnowsze badanie Too Good To Go, aż trzech na czterech Polaków aktywnie szuka sposobów na ograniczenie wydatków na jedzenie, a 57% z nas odczuwa satysfakcję lub dumę, gdy uda się upolować produkt z krótkim terminem przydatności w atrakcyjnej cenie.
Z badania Opinia24 wynika, że 75% konsumentów podejmuje działania, by oszczędzać na jedzeniu – 30% regularnie, a 45% od czasu do czasu. Wśród najpopularniejszych strategii króluje kupowanie przecenionych produktów z krótką datą ważności. To nie tylko ekonomiczne, ale też… przyjemne. 48% ankietowanych deklaruje satysfakcję z takich zakupów, a kolejne 8% mówi wprost – odczuwają dumę. Coraz więcej z nas traktuje takie wybory jako świadome działanie na rzecz planety.
Na tym trendzie rośnie popularność aplikacji Too Good To Go, która łączy użytkowników z restauracjami, sklepami i piekarniami, oferując im niesprzedane produkty w formie tzw. Paczek Niespodzianek – nawet za ¼ ceny. W Polsce aplikacja ma już 4,5 miliona użytkowników. Jeden zakup tygodniowo – np. Paczka Niespodzianka z supermarketu za 11,99 zł o wartości 36 zł – może oznaczać oszczędność sięgającą 1250 zł rocznie.
– Polacy oczekują przecen na produkty z krótką datą, bo to sposób na oszczędność, ale też działanie na rzecz środowiska. Takie zakupy nie są już powodem do wstydu, lecz wyrazem odpowiedzialności – komentuje Anna Podkowińska-Tretyn, Country Director Too Good To Go w Polsce.
Ruch przeciw marnowaniu jedzenia rośnie w siłę
Efekty są imponujące. W ciągu sześciu lat działalności Too Good To Go w Polsce użytkownicy uratowali 15 milionów Paczek Niespodzianek, czyli 15 tysięcy ton jedzenia. To nie tylko mniej zmarnowanej żywności, ale też aż 468 milionów złotych oszczędności.
W Polsce marnuje się co roku 739 tysięcy ton żywności tylko w sektorze sprzedaży detalicznej, dystrybucji i gastronomii. To aż 16,2% całego zmarnowanego jedzenia. Aplikacja i podobne inicjatywy są więc nie tylko trendem, ale koniecznością.
Do ruchu dołączają najwięksi. W Too Good To Go znajdziemy Paczki Niespodzianki m.in. od sieci Biedronka, Auchan, Costa Coffee, Starbucks, Green Caffè Nero, North Food, Gorąco Polecam, BP, Shell, Circle K, Carrefour, a także boxy wysyłkowe od Sonko, Heinz, OSHEE, Pudliszki, Mieszko i wielu innych.

Absolwentka Inżynierii Środowiska na Politechnice Warszawskiej. Specjalizuje się w technicznych i naukowych tekstach o przyrodzie, zmianie klimatu i wpływie człowieka na środowisko. W swoich artykułach łączy rzetelną wiedzę inżynierską z pasją do natury i potrzeby życia w zgodzie z otoczeniem. Uwielbia spędzać czas na łonie przyrody – szczególnie na Warmii, gdzie najchętniej odkrywa dzikie zakątki podczas pieszych wędrówek i wypraw kajakowych
Opublikowany: 5 sierpnia, 2025