Polska technologia napędza amerykański transport publiczny. Inżynierowie z Gliwic modernizują trolejbusy w Seattle
Polscy inżynierowie mają swój znaczący udział w transformacji transportu publicznego w Stanach Zjednoczonych. BMZ Poland z Gliwic dostarcza nowoczesne baterie, które zasilą flotę trolejbusów w Seattle i 34 okolicznych miastach w stanie Waszyngton. To pierwszy przypadek zastosowania tego typu systemów w amerykańskiej komunikacji miejskiej — i jak zapowiadają przedstawiciele firmy, z pewnością nie ostatni.

Polska bateria dla amerykańskich ulic
W ramach realizowanego przez firmę Kiepe Electric kontraktu z władzami transportowymi hrabstwa King County, niemal 300 trolejbusów zostanie zmodernizowanych i wyposażonych w systemy bateryjne MAGNUS+. To zaawansowane rozwiązanie powstało w centrum badawczo-rozwojowym BMZ Group w Gliwicach i znacząco zwiększy zasięg oraz niezawodność pojazdów, umożliwiając jazdę także poza siecią trakcyjną — szczególnie ważne w pagórkowatych regionach takich jak Seattle czy San Francisco.
Warto podkreślić, że projekt opiera się na modernizacji już istniejącej floty (tzw. retrofit), co pozwala na wydłużenie cyklu życia pojazdów i ograniczenie emisji związanych z produkcją nowych maszyn — wpisując się tym samym w światowy trend zrównoważonego transportu.
Sukces po stronie testów i wdrożeń
Pierwsze testy baterii MAGNUS+ przeprowadzono w latach 2023–2024 w stanach Waszyngton i Kalifornia. Jak przyznają operatorzy transportu, polskie baterie przekroczyły oczekiwania pod względem wydajności i niezawodności. W efekcie już w 2024 roku na drogach pojawiły się pierwsze trolejbusy zasilane rozwiązaniami BMZ Poland. Cały projekt ma być kontynuowany w nadchodzących latach.
Warto dodać, że operator King County Metro to jedna z najszybciej rozwijających się sieci komunikacyjnych w USA. Tylko w ubiegłym roku odnotowano tam blisko 90 milionów przejazdów.
BMZ Poland – centrum innowacji z Gliwic
Zaawansowane technologie z Gliwic zyskują coraz większe uznanie poza granicami Polski. BMZ Poland pełni dziś rolę globalnego Centrum Kompetencyjnego Grupy BMZ w zakresie elektromobilności. Współpraca z amerykańskim partnerem stanowi dowód na skuteczność połączenia polskiej myśli inżynierskiej z globalną ekspansją grupy BMZ.
– Nasz system MAGNUS+ to kluczowy element rozwiązania typu drop-in, czyli łatwego do wdrożenia w istniejące pojazdy. Uwzględniliśmy m.in. warunki terenowe regionów takich jak Seattle czy San Francisco, co zapewnia operacyjną elastyczność nawet bez dostępu do trakcji – mówi Paweł Kępski, dyrektor Działu Pojazdów Elektrycznych BMZ Poland. – Jesteśmy dumni, że staliśmy się pierwszą polską firmą, która realnie wpływa na modernizację transportu w jednym z największych amerykańskich miast.
Kurs na przyszłość
Przedstawiciele BMZ Group potwierdzają, że rozmowy z kolejnymi partnerami w USA już trwają. Jak zapewnia Kai Schöffler, dyrektor generalny BMZ USA Inc., firma ma nie tylko odpowiednie kompetencje, ale i zaplecze produkcyjne do dalszej ekspansji na rynku amerykańskim.
– To dopiero początek. Pracujemy nad nowymi aplikacjami bateryjnymi dla transportu publicznego w innych częściach kraju. Już wkrótce ogłosimy kolejne projekty – zapowiada Schöffler.

Absolwentka Inżynierii Środowiska na Politechnice Warszawskiej. Specjalizuje się w technicznych i naukowych tekstach o przyrodzie, zmianie klimatu i wpływie człowieka na środowisko. W swoich artykułach łączy rzetelną wiedzę inżynierską z pasją do natury i potrzeby życia w zgodzie z otoczeniem. Uwielbia spędzać czas na łonie przyrody – szczególnie na Warmii, gdzie najchętniej odkrywa dzikie zakątki podczas pieszych wędrówek i wypraw kajakowych
Opublikowany: 5 lipca, 2025 | Zaktualizowany: 29 lipca, 2025
80 % ROZWIĄŃ TO POLACY ZAWSZE OPRACUJĄ ,,mózgowcy świata ,,,,, , ALE W PLSCE W RECHCE NIKT ŚIE NIE WYBIŁ ,,,,,,,PRZEMYSŁ PRZYSZŁOSCI NASZTM MIASOM Chcą ODBUDOWAĆ ,,,,,DAJE PRACĘ I DOCHÓD ,,czyli kasę