Ponad dwie trzecie Polaków popiera zakaz hodowli klatkowej kur
Około 69% Polaków opowiada się za wprowadzeniem zakazu hodowli klatkowej kur niosek – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat w grudniu 2024 roku. Jest to wyraźny sygnał rosnącej świadomości społecznej dotyczącej dobrostanu zwierząt.
Produkcja jaj w Polsce rośnie — w 2024 roku osiągnęła najwyższy poziom od 1999 roku. Jednocześnie udział hodowli klatkowych sukcesywnie spada. Obecnie ponad 30% kur w Polsce jest hodowanych w systemach alternatywnych, takich jak chów ściółkowy, wolnowybiegowy czy ekologiczny.
Aż 80,8% respondentów uważa, że hodowanie kur w klatkach nie zapewnia im odpowiednich warunków do życia. Co istotne, ponad połowa (52,6%) stanowczo zgadza się z tą opinią. Tego rodzaju wyniki pokazują, jak silne jest społeczne niezadowolenie wobec tej praktyki.
Prawie trzy czwarte ankietowanych wskazuje, że warunki chowu kur są dla nich ważne przy wyborze jaj. Co więcej, 66,9% Polaków deklaruje gotowość do zapłacenia więcej za jaja lub produkty z jajami pochodzącymi z hodowli oferującej lepsze warunki dla zwierząt.
Obecnie 30,24% kur w Polsce utrzymywanych jest w systemach bezklatkowych. Dla porównania, w styczniu 2014 roku odsetek ten wynosił zaledwie 12,61%. Polska pozostaje jednak w tyle za Unią Europejską, gdzie 60,8% kur jest hodowanych w systemach alternatywnych. Produkcja jaj w 2024 roku wzrosła o prawie milion sztuk w porównaniu z poprzednim rokiem, a spożycie jaj na osobę zwiększyło się o 27 sztuk, osiągając średnio 179 sztuk rocznie.
– Pomimo rosnącej świadomości na temat cierpienia zwierząt w chowie klatkowym, ten system wciąż dominuje w Polsce – komentuje Julia Pająk ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki. – Na szczęście 170 firm zadeklarowało wycofanie jaj z chowu klatkowego do końca 2025 roku, z czego już około 40% zrealizowało swoje zobowiązania – dodaje.
Według badania, prawie 67,4% Polaków uważa, że restauracje, sieci sklepów i producenci żywności powinni zrezygnować z jajek pochodzących z chowu klatkowego. Co więcej, 70,4% respondentów ocenia pozytywnie decyzje firm, które już podjęły takie kroki.
– Badania potwierdzają, że Polacy są gotowi na zmiany w podejściu do hodowli zwierząt oraz wspierają odpowiedzialne wybory konsumenckie, nawet jeśli wiążą się one z wyższymi kosztami. Rok 2025 będzie kluczowy, ponieważ wiele firm będzie musiało spełnić swoje zobowiązania – podsumowuje Julia Pająk.
Społeczna presja na poprawę warunków chowu kur rośnie, a gotowość Polaków do wsparcia zmian, nawet kosztem wyższych cen, pokazuje jasno określony kierunek. Firmy stoją przed ważnymi wyzwaniami, ale również możliwościami, by odpowiadać na rosnące oczekiwania konsumentów w zakresie dobrostanu zwierząt.




