45% Polaków marnuje jedzenie – Lidl Polska podsumowuje kampanię „Sztuka niemarnowania”
Ekologia.pl Wiadomości Prawie połowa Polaków wyrzuca jedzenie. Najczęściej w koszu ląduje pieczywo i wędliny

Prawie połowa Polaków wyrzuca jedzenie. Najczęściej w koszu ląduje pieczywo i wędliny

Aż 45% Polaków przyznaje się do wyrzucania jedzenia. Najczęściej do kosza trafia pieczywo, wędliny, warzywa i owoce – wynika z raportu „Nie Marnuj Jedzenia 2024” przygotowanego przez Federację Polskich Banków Żywności. Skala problemu jest ogromna, dlatego Lidl Polska od lat prowadzi kampanię edukacyjną „Sztuka niemarnowania”, której piąta edycja właśnie dobiegła końca.

45% Polaków marnuje jedzenie – podsumowanie kampanii „Sztuka niemarnowania”

Prawie połowa Polaków wyrzuca jedzenie – jak temu zapobiec? Fot. Kawaii-S/envato
Spis treści

Edukacja i praktyczne wsparcie

Kampania, realizowana wspólnie z Caritas Polska, miała na celu kształtowanie świadomych postaw konsumenckich. Lidl zachęcał do planowania zakupów, kreatywnego gotowania z resztek, odpowiedniego przechowywania żywności oraz dzielenia się jedzeniem z innymi. W ramach akcji powstał poradnik oparty na zasadzie 4 P – Planuj, Przetwarzaj, Przechowuj, Podziel się.

– Jesteśmy świadomi, jak poważnym problemem jest wyrzucanie żywności, dlatego tak dużą wagę przykładamy do promowania odpowiedzialnych postaw wśród konsumentów. Zależy nam, aby jak najwięcej osób traktowało jedzenie z należytym szacunkiem, stąd też kampania „Sztuka niemarnowania” – podkreśla Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska.

„Kupuję, nie marnuję” – codzienna walka z marnowaniem

Jednym z kluczowych elementów działań Lidla jest akcja „Kupuję, nie marnuję”, prowadzona we wszystkich sklepach sieci przez cały rok. Produkty z krótkim terminem ważności są regularnie oznaczane i przeceniane o 33% lub 50%, dzięki czemu zamiast trafić na wysypisko, trafiają do koszyków klientów. To praktyczne rozwiązanie pozwala zmniejszać skalę marnowania żywności i jednocześnie odciąża portfele kupujących.

Współpraca z Caritas – pomoc zamiast śmietnika

Nie tylko klienci zyskują na tych działaniach. Lidl od lat współpracuje z Caritas Polska w ramach programu „Spiżarnia Caritas”, dzięki któremu pełnowartościowa, niesprzedana żywność trafia do osób najbardziej potrzebujących. W latach 2023–2024 sieć przekazała Caritas aż 81,5 ton żywności. Lidl wspiera także modernizację i wyposażanie jadłodajni, które codziennie karmią tysiące osób w kryzysie.

Dlaczego to takie ważne?

Według danych ONZ, marnowanie żywności odpowiada nawet za 10% globalnych emisji gazów cieplarnianych. Każdy bochenek chleba czy paczka wędlin wyrzucona do kosza to nie tylko stracone pieniądze, ale też zmarnowane zasoby – woda, energia i praca ludzi.

Kampanie takie jak „Sztuka niemarnowania” pokazują, że zmiana zaczyna się od codziennych nawyków. Wystarczy kilka prostych kroków – planowanie zakupów, lepsze przechowywanie, kreatywne podejście do gotowania – aby realnie zmniejszyć ilość wyrzucanego jedzenia.


Absolwentka Inżynierii Środowiska na Politechnice Warszawskiej. Specjalizuje się w technicznych i naukowych tekstach o przyrodzie, zmianie klimatu i wpływie człowieka na środowisko. W swoich artykułach łączy rzetelną wiedzę inżynierską z pasją do natury i potrzeby życia w zgodzie z otoczeniem. Uwielbia spędzać czas na łonie przyrody – szczególnie na Warmii, gdzie najchętniej odkrywa dzikie zakątki podczas pieszych wędrówek i wypraw kajakowych

Oceń artykuł
Post Banner Post Banner
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Nie odchodź jeszcze!

Na ekologia.pl znajdziesz wiele ciekawych artykułów i porad, które pomogą Ci żyć w zgodzie z naturą. Zostań z nami jeszcze chwilę!