Czy wszystkie dyskonty będą wolne od „trójek”?
Aldi, Lidl, Netto, Kaufland, Biedronka ‒ wszystkie dyskonty w Polsce zobowiązały się do zrezygnowania z jajek pochodzących z chowu klatkowego.
Pierwsza z sieci, Aldi, ogłosiła rezygnację z jaj oznaczonych cyfrą „3”w połowie 2016 roku, ostatnia, Biedronka, wiosną 2017 roku. Zdaniem obrońców praw zwierząt ma to związek ze wzrostem świadomość konsumentów, którzy coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, że hodowla kur w systemie klatkowym pozostawia wiele do życzenia.
Co z ceną jajek? Jajka oznaczone cyframi „2”, „1” lub „0” są droższe, co może być przeszkodą dla niektórych klientów.
‒ Przy zwiększonej produkcji alternatywnych form chowu kur niosek, jajka „jedynki” czy „zerówki” będą tańsze, niż teraz. Pamiętajmy, że obecnie ponad 90% jaj produkowanych w Polsce to jaja z chowu klatkowego, a więc popularne „trójki”. Kiedy zostaną wycofane, ich miejsce wypełnią jajka z mniej okrutnych form hodowli i ceny tych ostatnich będą maleć wraz ze wzrostem podaży ‒ komentuje Klara Siemianowska ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
Na skutek działań koalicji organizacji prozwierzęcych z całego świata, Open Wings Alliance, do której należą również Otwarte Klatki, coraz więcej firm decyduje się na rezygnację z jajek z chowu klatkowego. Obok dyskontów spożywczych z „trójek” zrezygnował Orbis i Grupa Accor, Sodexo. Czy zatem dni hodowli klatkowej kur niosek są już policzone?