Daleka droga…do drogi
Obecnie nadal nie obowiązuje jakakolwiek decyzja administracyjna, która umożliwiałaby kontynuowanie budowy. Brakuje ekspertyzy dotyczącej wariantów przebiegu obwodnicy i nie wiadomo, którędy będzie ona przebiegać.
Istnieją trzy warianty budowy drogi
Wariant pierwszy. Rozpoczęto już jego realizację, co wywołało spór. Zakłada, że część trasy przejdzie przez torfowiska doliny. Trasa ma długość 17,2 km, z czego 7 kilometrów biegnie przez obszary leśne w tym przez chronione, w ramach sieci Natura 2000 i Doliny Rospudy.
Jest to projekt Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zakłada on, że ze względu na szczególne walory przyrodnicze terenu nad doliną, powstanie na specjalnych słupach estakada o długości 517 metrów, a z nią ekologiczne przejścia dla zwierząt oraz urządzenia, które oczyszczałyby wodę deszczową.
Wariant drugi. Ekolodzy proponują trasę, która nie przecinałaby terenów przyrodniczych. Chcą oni, aby obwodnica poprowadzona została przez miejscowość Raczki. Ta opcja z kolei wydaje jest nie do przyjęcia przez okolicznych mieszkańców. Trzeba byłoby wyburzyć ok. 30 gospodarstw, a droga przebiegałaby przez środek 10 wsi.
Wariant trzeci. Obwodnica miałaby przebiegać przez miejscowość Chodorki wzdłuż linii wysokiego napięcia. Przekroczenie Rospudy byłoby usytuowane w miejscu istniejącego mostu w Chodorkach. Droga wymagała wyburzenia 2-3 gospodarstw. Według autorów ich wariant jest tańszy od proponowanego przez GDDKiA. Ponadto spełniają warunki aby uzyskać dofinansowanie z Unii i jest popierany przez ekologów i oraz organizacje pozarządowe.
Jeśli w końcu zostanie wybrany nowy wariant, to i tak procedury przetargowe wyboru wykonawcy mogą trwać kilka lat. Prawdopodobne jest również to, że ponownie zaprotestują ekolodzy.