DHL na zielonej trasie

Aby zmiany w podejściu do środowiska stały się realne, muszą je zainicjować ludzie zarządzający przedsiębiorstwami. Deutsche Post DHL testuje nowe możliwości dynamicznego zarządzania trasami kurierskimi. Czy to dobry kierunek?
Deutsche Post DHL zaprezentował w Berlinie projekt pilotażowy SmartTruck. Na wyznaczonych trasach w centrum Berlina będą jeździć dwa samochody dostawcze wyposażone w oprogramowanie do dynamicznego planowania trasy. To technologia, która ma podnieść wydajność z korzyścią dla środowiska.
„To nowa koncepcja w naszej branży” powiedział dr Keith Ulrich, prezes Technology&Innovation Management Deutsche Post DHL. „Dynamiczne planowanie trasy nie tylko z wyprzedzeniem zapewnia wyliczenia najlepszej trasy. Jako pierwszy system ten odnotowuje informacje o ruchu ulicznym w czasie rzeczywistym w centrum miasta, typu informacje o korkach czy budowach oraz odpowiednio dostosowuje trasy”.
Pojazdy DHL będą stale monitorowane przez system GPS, który dokonuje pomiarów ruchu w centrum miasta i pozwala na odpowiednie reagowanie. „To oznacza nie tylko oszczędność czasu i kosztów, lecz także zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2” mówi Ulrich. „Jeżeli technologia okaże się sukcesem, dzięki tej innowacji w znaczący sposób poprawimy jakości obsługi klientów”.
Przewożone przesyłki posiadają znaczniki z identyfikacją radiową (RFID). Umożliwia to rejestrowanie i bieżący monitoring.
Projekt jest wspierany przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Technologii. Jest on częścią programu „Inteligentna logistyka w transporcie towarów i transakcjach handlowych – innowacyjna zachęta dla rynków przyszłości” (Intelligente Logistik im Güter- und Wirtschaftsverkehr – Innovationsoffensive für die Märkte von morgen).
Andreas Liessern z Departamentu Technologii Ruchu mówi „Celem SmartTruck, projektu badawczego finansowanego ze środków publicznych, jest udowodnienie, w jaki sposób przy zastosowaniu inteligentnych technologii, można zmniejszyć ruch w centrum naszych miast przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności firm logistycznych. Jest to element łańcucha działań Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Technologii mającego na celu promowanie inteligentnej logistyki”.
Jak sprawdzi się nowy system? Tego jeszcze nie wiemy. Celem DHL było poprawienie jakości swoich usług. Firma chce usprawnić system dostarczania przesyłki do klienta. Wiemy, że strategia łączy trzy ważne aspekty. Poprawienie jakości działań firmy, zmniejszenie szkód środowiskowych i ,w razie rozpowszechnienia tego typu systemów, zmniejszenie natężenia ruchu. Cele są zatem zbieżne dla środowiska i biznesu. Zresztą wymogi rynkowe są w tym aspekcie bezlitosne. Dobra wola DHL nie z pewnością jedyną przyczyną wdrażania nowych technologii. Klienci domagają racjonalnych, korzystnych dla środowiska rozwiązań. Rozumieją to menadżerowie firm transportowych. Niedawno pisaliśmy o inicjatywie TNT Express, która testuje hybrydowe ciężarówki. Wprowadzane są nowe technologie zarządzania miejską komunikacją, w niedalekiej przyszłości zmieni się całkowicie paliwo pojazdów. Nie tylko samochodów, także statków, a w dalszej perspektywie nawet samolotów.
Prezentując „Strategię 2015” Frank Appel, prezes Deutsche Post DHL, zapewnił, że program GoGreen jest jej istotnym elementem. Dzięki GoGreen firma była pierwszą globalną firmą logistyczną, która w kwietniu 2008 roku określiła cele związane z ochroną klimatu. Do roku 2020 Grupa zamierza ograniczyć poziom emisji dwutlenku węgla z działalności swojej oraz podwykonawców o 30%. Oznacza to, że Deutsche Post DHL zredukuje emisję przypadającą na każdy wysłany list, wysłaną tonę oraz metr kwadratowy zajmowanej powierzchni o prawie jedną trzecią w porównaniu z poziomem osiągniętym w 2007 roku. Na początkowym etapie, do 2012 roku, poziom emisji ma się zmniejszyć o 10%. Firma koncentruje się na optymalizacji floty powietrznej i samochodowej, zwiększeniu wydajności energetycznej, stosowaniu innowacyjnych technologii, motywowaniu pracowników oraz integrowaniu klientów i podwykonawców.
Jest jeszcze jeden pomysł. Wszyscy klienci DHL mogą wysyłać dokumenty w bezpłatnych kopertach ekologicznych z certyfikatem FSC (Forest Stewardship Council Asociacion Civil), który oznacza, że drewno będące ich składnikiem pochodzi z lasów objętych Zasadami Dobrej Gospodarki Leśnej. Za swoje działania proekologiczne DHL Express (Poland) trzykrotnie uzyskał certyfikat „Firmy Bliskiej Środowisku” oraz wyróżnienie Ekostrateg 2008.





