Intermarche ukarane za fałszywe twierdzenia o zrównoważonych połowach
Francuski urząd kontroli reklam (ARPP) stwierdził, że francuska sieć sklepów Intermarche musi wycofać wszystkie reklamy głoszące, że ryby sprzedawane w tej sieci pochodzą ze zrównoważonych głębinowych połowów. – informuje Deep Sea Conservation Coalition.
Francuska organizacja pozarządowa BLOOM Association, zaskarżyła reklamy Intermarche, które sugerowały, iż ich głębinowa flota połowowa – Scapêche – stosuje zrównoważone praktyki połowowe. Francuski Urząd Regulacyjny Profesjonalnej Reklamy (ARPP) uznał wniesione zastrzeżenia za zasadne. ARPP oświadczył, że reklamy mijają się z prawdą w części głoszącej, że ryby pochodzą ze zrównoważonych połowów oraz, że wbrew twierdzeniom reklamy Intermarche połowy te nie przyczyniają się do „ochrony i odnowy zasobów morskich”.
– Wydana decyzja wysyła wyraźny sygnał do przemysłu rybnego, że trałowanie denne nie może być sprzedawane jako „zrównoważone działanie – mówi Matthew Gianni, współzałożyciel i doradca Deep See Conservation. – Mamy nadzieję, że ta decyzja przekona Intermarche do porzucenia praktyki dennego trałowania, gdyż szkodzi to reputacji firmy – dodaje.
Na czym polega połów metodą trałowania dennego? W dużym skrócie: ogromne statki rybackie (trawlery) ciągną za sobą sieci trałowe po dnie morskim – do głębokości 2 km – które zagarniają wszystko co znajdzie się na ich drodze.
Deep Sea Cnservation powołuje się na wyniki najnowszych badań, według których trałowanie denne ma znacznie większy negatywny wpływ na dno północno-wschodniego Atlantyku niż wszystkie inne praktyki razem wzięte, oraz że spowodowało ono poważne uszczuplenie całych grup gatunków głębinowych.