Lepsze czasy dla rowerów?
Ekologia.pl Wiadomości Wpływ człowieka na środowisko Lepsze czasy dla rowerów?

Lepsze czasy dla rowerów?

Szykują się zmiany w kodeksie drogowym. Rowerzyści chcą, by bo polskich miastach można było bezpiecznie poruszać się nie tylko samochodem. Niedościgniony wzór stanowi Holandia. Sezon powoli się kończy. Czy wykorzystamy zimową przerwę na odrabianie strat?

Na drogach Amsterdamu czy Berlina znajdują się wydzielone pasy dla rowerzystów, którzy są pełnoprawnymi uczestnikami

Ponure statystyki
Na polskich drogach jest niebezpiecznie i to nie tylko z powodu wiecznie niepołatanych dziur.

Według danych policji około 6 tys. rowerzystów rocznie ulega wypadkom drogowym. Ponad 500 z nich ponosi śmierć, a ponad 5 tys. odnosi obrażenia ciała.

ruchu drogowego (z korzyścią dla środowiska). W Polsce bywa z tym różnie. Brakuje ścieżek rowerowych, a te które powstają budowane są z kostki zamiast z asfaltu. Prowadzą do nikąd lub urywają się w najmniej oczekiwanym momencie.

– Jazda na rowerze przypomina ruletkę. Uda się, albo nie. Nikt nie ustępuje pierwszeństwa rowerzyście.  Musisz mieć oczy dookoła głowy – mówi Adam, rowerzysta regularnie uczestniczący w Warszawskiej Masie Krytycznej.

Prace komisji

Zmiany chce wprowadzić parlamentarna grupa ds. rozwoju komunikacji i turystyki rowerowej. Nowelizacja kodeksu drogowego ma nastąpić jeszcze w tym roku. Co powinno się zmienić?

Według Biura Poselskiego Ewy Wolak, która przewodzi grupie, rozpatrywane są zmiany proponowane przez rowerzystów.

Przede wszystkim musi zniknąć bezsensowny przepis,  który pozwala skręcającemu kierowcy samochodu na zajeżdżanie drogi rowerzyście jadącemu prosto!  Rowerzyści powinni móc też zatrzymać się tuż za skrzyżowaniem, by zmienić pas. Tak jest w krajach zaprzyjaźnionych z rowerzystami, w Holandii, Danii i Niemczech. Polscy rowerzyści mają dziś dwa rozwiązania – jechać prosto lub przeszkodzić kierowcom (z narażeniem zdrowia i życia).

Dla bezpieczeństwa konieczne jest także zawarcie w przepisach możliwości jazdy poboczem (jeśli warunki nie pozwalają na bezpieczną jazdę, a nie ma ścieżki rowerowej).

Liczymy, że tej zimy uda się, choćby częściowo, poprawić bezpieczeństwo użytkowników dwóch kółek. Powinno nam na tym zależeć, bo rower to więcej zdrowia i mniej spalin.

ekologia.pl
4.7/5 - (16 votes)
Subscribe
Powiadom o
1 Komentarz
Inline Feedbacks
View all comments

Wreszcie ktoś na to wpadł. Mam nadzieję, że coś się zmieni bo statystyki wypadków z udziałem rowerzystów są przerażające. I jak tu się z samochodu przesiąść na rower?…
Ja akurat poruszam się rowerem, jestem z Tychów. U nas też brakuje ścieżek rowerowych.
Pozdrawiam