Młodzież staje w obronie zwierząt laboratoryjnych | ekologia.pl
Ekologia.pl Wiadomości Młodzież staje w obronie zwierząt laboratoryjnych. Walczą o poprawę ich losu

Młodzież staje w obronie zwierząt laboratoryjnych. Walczą o poprawę ich losu

Oliwia, Zofia i Filip postanowili przyjrzeć się zasadności wykonywania testów na zwierzętach. W ramach Ogólnopolskiej Olimpiady Zwolnionych z Teorii stworzyli projekt społeczny TAAT (Teenagers Against Animal Testing). W ten sposób wzięli sprawy w swoje ręce i działają na rzecz zwierząt, które nie trafiają na pierwsze strony gazet.

Kiedy koniec testów na zwierzętach

Fot. unoL/Shutterstock

Oliwia Baranik, Zofia Stępień i Filip Kurowski uczą się w drugiej klasie Uniwersyteckiego XII Liceum Ogólnokształcącego w Olsztynie o profilu medyczno-językowym. Podczas 4 lat nauki każda uczennica i każdy uczeń przynajmniej raz musi wziąć udział w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Zwolnionych z Teorii. Ta natomiast polega na utworzeniu projektu społecznego na dowolny temat i jego realizacji.

Oliwia, Zofia i Filip długo zastanawiali się nad tym, czego powinien dotyczyć ich projekt. Padały przeróżne propozycje. Począwszy od zdrowia psychicznego, po zbiórki dla pobliskich schronisk. Jednak w pewnym momencie Filip wpadł na nietypowy pomysł: ,,A może testy na zwierzętach?”. Momentalnie zdali sobie sprawę, że właśnie tego szukali.

Szybko zrozumieli też, że nie jest to łatwa tematyka. Szukanie źródeł informacji czy wsparcia w tym obszarze stanowi nie lada wyzwanie.

,,Gdy już ustaliliśmy temat przyszedł czas na szukanie źródeł informacji oraz potencjalnych partnerów. Nie było to łatwe i sprawiło nam nie lada trudność. W Polsce nie ma za dużo organizacji, instytucji, które stricte się tym tematem zajmują. A jak już myśleliśmy, że jesteśmy na dobrej drodze trafialiśmy w kolejny ślepy zaułek. Rozmawialiśmy z wieloma uniwersytetami w poszukiwaniu pomocy, ale większość z nich testuje na zwierzętach w masowej ilości. Profesorów, naukowców, którzy posiadają wiedzę na ten temat jest równie mało. To samo tyczy się literatury naukowej, której brakuje lub jest sprzeczna. Poza tym testy na zwierzętach same w sobie są pomijanym, zapomnianym tematem wśród społeczeństwa, które w większości żyje w przeświadczeniu, że takich testów już się nie wykonuje z przyczyn prawnych i etycznych.” – mówi Oliwia Baranik z TAAT.

Testy na zwierzętach to wciąż poważny problem, który w debacie społecznej jest pomijany. I choć w Unii Europejskiej od dawna obowiązuje zakaz testowania kosmetyków na zwierzętach, to wciąż testuje się leki i prowadzi badania podstawowe. Jak wskazuje Fundacja Viva! wiele światowych ośrodków naukowych rozwija dziś bardzo skuteczne metody alternatywne.

„Dlatego postanowiliśmy jako młodzi ludzie, którzy wciąż mają szeroko otwarte umysły, mówić o tym głośno i edukować młode pokolenie Gen Z. Bo przecież to nasze pokolenie w przyszłości będzie zasiadać na ważnych stanowiskach i prowadzić badania naukowe. I być może wtedy, i być może także dzięki nam, dbałość o dobrostan zwierząt będzie czymś naturalnym i normalnym. Nie bez powodu Mahatma Gandhi powiedział, że wielkość narodu i jego postęp moralny można ocenić po tym, jak traktowane są jego zwierzęta.”

Młodzież, zaczynając swój projekt, szukała wparcia merytorycznego także wśród organizacji pozarządowych. I tak trafili do Vivy!, która jako jedna z nielicznych w Polsce zajmuje się tematyką losu zwierząt w laboratoriach.

„Wspaniałe jest to, że młodzi ludzie dostrzegają cierpienie zwierząt, które dla 99% społeczeństwa są niewidzialne. W laboratoriach, w których testuje się na zwierzętach, dzieją się rzeczy straszne. W mojej opinii w laboratoriach musi dojść do zmiany pokoleniowej. To właśnie dzisiejsze licealistki i licealiści mogą w przyszłości zakończyć cierpienie zwierząt poddawanych testom. Dlatego ta inicjatywa jest dla Fundacji Viva! taka ważna. I dlatego bez zastanowienia zgodziliśmy się objąć ją patronatem i podzielić się naszą wiedzą. Wiemy, że edukacja jest znacznie szybszym sposobem na ograniczenie cierpienia zwierząt od zmian legislacyjnych. Bo te, niestety, zwykle są uwarunkowane politycznie. – przekonuje Anna Plaszczyk, aktywistka Fundacji Viva!

Przed Oliwią, Zofią i Filipem długa droga do osiągnięcia celu, jakim jest edukacja dzieci i młodzieży o losie zwierząt w laboratoriach. Nastolatkowie mają już szczegółowy plan, który liderka zespołu, Oliwia, przekształciła w strukturę WBS. Aktualnie każdy ma określone zadania, nad którymi pracuje siedem dni w tygodniu. Na przykład Zofia dziś szuka partnerów projektu, którzy udzielą wsparcia merytorycznego i sponsorów, którzy pomogą dopiąć kwestie finansowe. Kiedy się to uda – projekt wejdzie w fazę realizacji.

TAAT zakłada przeprowadzenie zajęć edukacyjnych w liceach oraz w szkołach podstawowych. To one mają podnosić świadomość na temat testów na zwierzętach oraz alternatywnych metod testowania. Ale na tym nie koniec. Oliwia, Zofia i Filip planują zbiórkę pieniężną, która ma wesprzeć organizację Lab Rescue. To właśnie ona zajmuje się ratowaniem zwierząt, które przeżyły testy i mogą trafić do adopcji.

Wszystko to na bieżąco będzie relacjonowane w socjal mediach. Nastolatkowie wiedzą, że media społecznościowe dziś to nie tylko zabawa, ale też wpływanie na postawy społeczne i skuteczna edukacja. Już teraz można śledzić ich na Instagramie: taat_organisation oraz na TikToku: _taat_org.

Oliwia, Zofia i Filip już dziś mają na swoim koncie pierwszy sukces. Dostali się bowiem do programu partnerskiego, realizowanego przez Ambasadę Brytyjską w Warszawie. Startowali w nim uczniowie i uczennice z całej Polski, a wybrano tylko 15 osób. W tej ,,elicie projektowej” jest cała trójka pracująca nad TAAT.

,,Kiedy uczniowie rozpoczynali swój projekt przez długi czas byłam nieobecna. Jednak, gdy po powrocie pokazali mi swoją pracę i postępy, byłam pod wrażeniem tego, ile sami zrobili. Moim zdaniem doskonale potrafią zarządzać czasem i zdaniami, a także uważam, że mają wiedzę większą niż niejeden dorosły. Niezmiernie cieszy mnie, że postawili na uświadamianie i edukowanie najmłodszych.” – mówi Monika Gąsiorowska-Achour, opiekunka projektu i nauczycielka podstaw przedsiębiorczości.

Ekologia.pl (JSz)

5/5 - (2 votes)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments