Transport w harmonii ze środowiskiem
Z drugiej strony, globalizacja wymusza gwałtowny wzrost mobilności osób i towarów. Mimo to, nowe technologie, ulgi finansowe i lepsza infrastruktura, mogą sprawić, że transport będzie bardziej przyjazny dla środowiska.
Lotnictwo cywilne, kolej, żegluga i transport drogowy wyrastają na najgorszych trucicieli w Unii Europejskiej. Szczególnie źle prezentują się pod kątem realizacji Protokołu z Kioto. Można powiedzieć, że transport stał się ekologiczną kulą u nogi europejskiej gospodarki.
Z ostatniego raportu Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska (EEA) wynika, że gdyby redukcje emisji w tym sektorze dotrzymywały kroku restrukturyzacji na przykład w przemyśle, czy ciepłownictwie, Unia Europejska wypadłaby prawie dwa razy lepiej w ekologicznych statystykach.
Włoski poseł Gabriele Albertini z grupy Europejskiej Partii Ludowej – Europejskich Demokratów, przygotował własne sprawozdanie na temat europejskiej zrównoważonej polityki transportowej. Autor zaproponował strategię łączącą różne działania na szczeblach unijnym i krajowym.
Nowa strategia transportowa obejmuje trzy filary:
1. innowacje technologiczne (nowe technologie i paliwa alternatywne),
2. zarządzanie cenami (reforma systemu opłat w sektorze transportu uwzględniająca również wpływ na środowisko, np. eurowiniety, podatek od paliw kopalnych) oraz
3. bardziej racjonalne wykorzystanie infrastruktury i zmiana przyzwyczajeń obywateli.
Wśród szczegółowych rozwiązań sprawozdawca wymienia
a) zwiększenie wydajności paliw we wszystkich rodzajach transportu,
b) wprowadzenie innowacyjnych środków opartych na systemie handlu uprawnieniami do emisji i
c) bardziej efektywną organizację transportu drogowego.
Zintegrowane wykorzystanie oraz planowanie transportu lądowego miałoby pomóc zminimalizować straty.
W poniedziałek, 10 marca 2008 roku, na sesji plenarnej w Strasburgu odbędzie się debata nad sprawozdaniem Gabriele Albertini. Posłowie zagłosują nad projektem we wtorek, 11 marca 2008.
www.europarl.europa.eu