UE przegłosowała zakaz sprzedaży samochodów spalinowych. Tylko Polska była przeciw
Unia Europejska zgodziła się na wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi od 2035 r. pomimo sprzeciwu Polski, która jako jedyny kraj członkowski głosowała przeciwko tej propozycji. Bułgaria, Włochy i Rumunia wstrzymały się od głosu.
„Nowe przepisy stworzą możliwości dla najnowocześniejszych technologii i stworzą impuls dla przemysłu do inwestowania w przyszłość wolną od paliw kopalnych” – powiedziała Romina Pourmokhtari, minister klimatu sprawująca prezydencję w Radzie Szwecji.
Minister Klimatu i Środowiska Anna Moskwa zadeklarowała, że jej rząd „zablokuje ten dokument razem z innymi krajami”, choć nie podała, o jakie kraje chodzi. Jednak w głosowaniu Bułgaria, Rumunia i Włochy wstrzymały się od głosu, podczas gdy Niemcy – które wcześniej sprzeciwiały się zakazowi, osiągnęły porozumienie z Komisją Europejską w sprawie zezwolenia na stosowanie e-paliw neutralnych pod względem emisji CO2 – i głosowały za.
Polska była zdecydowanym przeciwnikiem pomysłu od samego początku, a Anna Moskwa określiła harmonogram planów jako „nierealny” i „zbyt ambitny”.
„Nieprzejrzyste i nieformalne dyskusje, w ramach których Niemcy naciskają na rozwiązania korzystne głównie dla ich rynku, pokazują, że nie ma to nic wspólnego ze sprawiedliwą transformacją” – napisała Moskwa na Twitterze.
„Rewizja rozporządzenia o zakazie rejestracji nowych samochodów spalinowych planowana jest na 2026 rok. Jestem przekonana, że do tego czasu Unia zrozumie absurdalność tej decyzji i plany w tym zakresie zostaną zrewidowane” – dodała.
Polska ma jeden z najniższych w UE poziomów wykorzystania samochodów elektrycznych. Najnowsze dane z całej UE za 2021 r. pokazały, że 3,6% nowych samochodów w Polsce było w pełni elektrycznych lub hybrydowych, przy czym tylko Czechy (3,2%), Słowacja (2,1%) i Cypr (0,8%) miały niższy odsetek.
- By Sean Goulding Carroll | EURACTIV.com; "EU countries approve ban on sale of petrol, diesel cars from 2035"; euractiv.com; 2023-03-30;