Te sieci handlowe dbają o dobrostan zwierząt. Polska w tyle za Europą
Organizacja Compassion in World Farming opublikowała Ranking Dobrostanu Supermarketów, w którym oceniła 15 największych sieci handlowych w Polsce pod kątem standardów dobrostanu zwierząt hodowlanych. Polskie sieci handlowe nadal pozostają w tyle w porównaniu do większości krajów europejskich.
Jak oceniano sieci handlowe? Ranking opiera się na analizie polityk dotyczących dobrostanu trzech gatunków zwierząt: kur niosek, kurczaków hodowanych na mięso oraz świń. Dodatkowym kryterium była dostępność polityki dobrostanu w języku polskim.
Najlepiej w zestawieniu wypadły Carrefour, Lidl, Żabka oraz Auchan. Sieci te wdrożyły wyższe standardy dobrostanu dla kur niosek, a Carrefour i Auchan zadeklarowały także poprawę warunków dla kurczaków mięsnych. Biedronka uplasowała się na piątym miejscu.
Z kolei najniżej ocenione zostały Polomarket, E.Leclerc oraz Grupa Eurocash (właściciel m.in. Lewiatana, Delikatesów Centrum, abc i Groszka).
Poniżej przedstawiamy listę sieci handlowych uszeregowanych od tych, które wykazują największą troskę o dobrostan zwierząt, do tych, które zwracają na to najmniejszą uwagę:
- Carrefour
- Lidl
- Żabka
- Auchan
- Biedronka
- Aldi
- Kaufland
- Intermarche
- Netto
- Schiever (bi1)
- Stokrotka
- Dino
- E. Leclerc
- Polomarket
- Grupa Eurocash (Lewiatan, Delikatesy Centrum, abc, Groszek)
Jak podkreśla Compassion in World Farming, polskie sieci handlowe nadal pozostają w tyle w porównaniu do większości krajów europejskich. Żadna z ocenianych firm nie zdobyła nawet 50% możliwych punktów w rankingu.
Choć sieci handlowe poważnie podeszły do wycofywania jaj klatkowych i przechodzenia na systemy bezklatkowe dla kur niosek, to sytuacja kurczaków mięsnych pozostawia wiele do życzenia. Tylko Carrefour i Auchan zadeklarowały wycofanie szybkorosnących kurczaków z łańcucha dostaw.
Jeszcze gorzej wygląda sytuacja świń. W Polsce 95% loch spędza niemal połowę życia w ciasnych metalowych jarzmach. Analizowane sieci nie informują o żadnych standardach mających na celu poprawę warunków życia tych zwierząt.
Co dalej? „Mamy nadzieję, że ukazanie luk w standardach dobrostanu zachęci sieci handlowe do wzmożonych działań oraz do informowania konsumentów o podejmowanych krokach. Naszym celem jest śledzenie postępu w tym zakresie i dodawanie kolejnych kryteriów, takich jak dobrostan ryb” – komentuje Lidia Krawczyk, Food Business Manager w Compassion in World Farming.




