Tesla w odwrocie? Chiński BYD miażdży konkurencję!
Chiński potentat motoryzacyjny BYD odnotował w 2024 roku rekordowe przychody na poziomie 777 miliardów juanów (107 miliardów dolarów), co pozwoliło mu wyprzedzić Teslę pod względem rocznej sprzedaży. W obliczu narastającej konkurencji na rynku pojazdów elektrycznych i hybrydowych, BYD potwierdził swoją dominację, dostarczając 4,27 miliona pojazdów, co stanowi wzrost o 29% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Tesla w odwrocie?
Dla porównania, Tesla zakończyła 2024 rok z przychodami w wysokości 97,7 miliarda dolarów oraz dostawami na poziomie 1,79 miliona pojazdów, co oznacza spadek rocznych dostaw o 1,1%. Jest to pierwszy przypadek regresu dla firmy Elona Muska, która przez lata dominowała w sektorze aut elektrycznych.
Dyrektor generalny BYD, Wang Chuanfu, w swoim rocznym raporcie określił miniony rok jako okres „szybkiego rozwoju”. Podkreślił, że firma osiągnęła pozycję lidera w każdym segmencie – od akumulatorów, przez elektronikę, po produkcję pojazdów nowej generacji.
Technologiczna przewaga BYD
BYD coraz mocniej uderza w przewagi technologiczne Tesli. Niedawno zaprezentował system ultraszybkiego ładowania, który pozwala dodać 405 km zasięgu w zaledwie pięć minut, co znacznie przewyższa możliwości superchargerów Tesli (322 km w 15 minut).
Kolejnym ciosem dla Tesli była decyzja BYD o bezpłatnym udostępnieniu swojego zaawansowanego systemu wspomagania kierowcy “God’s Eye” dla wszystkich modeli. Tymczasem Tesla oferuje swoje oprogramowanie Full Self-Driving (FSD) w USA w modelu subskrypcyjnym (99 USD miesięcznie) lub jako jednorazowy zakup za 8000 USD. Analitycy przewidują, że Tesla będzie zmuszona do obniżenia cen, zwłaszcza na rynku chińskim.
Problemy Tesli w Chinach i Europie
Chiny pozostają największym rynkiem motoryzacyjnym świata, a BYD przejął tam 32% udziałów w sprzedaży nowych pojazdów energetycznych. Dla porównania, Tesla kontroluje jedynie 6,1% tego rynku. Problematyczna dla Tesli pozostaje także aprobata regulacyjna dla usługi FSD, która do tej pory nie została wdrożona w Chinach.
Kłopoty Tesli nie kończą się jednak na Azji. W Europie jej sprzedaż spadła w lutym 2025 roku o 40% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Oznacza to drugi z rzędu miesiąc spadków na Starym Kontynencie, gdzie konkurencja na rynku EV także się zaostrza.
BYD zmienia globalny krajobraz EV
Podczas gdy chińskie pojazdy elektryczne pozostają niemal wykluczone z rynku amerykańskiego z powodu taryf celnych, BYD skutecznie zdobywa pozycję lidera w innych regionach. Jego dynamiczny rozwój i inwestycje w nowe technologie sprawiają, że może na trwałe zmienić układ sił w branży elektromobilności. W obliczu tych zmian, przyszłość Tesli jako lidera rynku EV staje się coraz bardziej niepewna.





