Certyfikaty ekologiczne. Polscy klienci coraz bardziej świadomymi konsumentami
Najnowsze badania zachowań konsumentów wskazują jednoznacznie, że klienci najchętniej przywiązują się do marek i firm, które realizują działania prospołeczne. Obecnie większość producentów żywności zamieszcza na opakowaniach swoich produktów przeróżne certyfikaty, jednak nie wszystkie niosą za sobą konkretną działalność na rzecz środowiska czy też lokalnych społeczności.
42 proc. badanych w drugim ogólnoświatowym badaniu postaw konsumentów Goodpurpose wykonanym przez instytut Strategy One, wchodzący w skład agencji Edelman uznało, że przy wyborze produktów tej samej jakości i w jednakowej cenie, społeczne zaangażowanie jest istotniejsze niż projekt, innowacja czy lojalność wobec marki.
68 proc. badanych deklaruje lojalność wobec marki, która jest społecznie zaangażowana. Wyniki wskazują jednak na to, że marki muszą lepiej informować o realizowanych akcjach społecznych, gdyż jedynie 40 proc. badanych potrafiło wskazać firmę, która je prowadzi.
Działania społeczne wpływają na efektywność działań promocyjnych – 52 proc. konsumentów poleciłoby markę społecznie zaangażowaną, a 54 proc. – pomogłoby wypromować produkt takiej marki. Jednym z najważniejszych elementów metodologii badania było znalezienie najbardziej odpowiedniego dla każdej marki obszaru społecznego, w ramach którego mogłaby ona realizować swoje działania. Konsumenci za najistotniejsze obszary uznali ochronę środowiska (88 proc.), promocję zdrowia (86 proc.), przeciwdziałanie ubóstwu (84 proc.) i wyrównywanie szans edukacyjnych (82 proc.).
Polacy stają się coraz bardziej świadomymi konsumentami i poszukują na sklepowych półkach produktów, które nie tylko szczycą się przyznanymi odznaczeniami, ale także potrafią udokumentować konkretne korzyści dla środowiska czy też lokalnych społeczności.
W Olsztynie tylko jedna firma oferuje takie usługi – EcoClean. Podobno klienci niechętnie podchodzą do takiej oferty, bo wolą konwencjonalne rozwiązania. Prawda jest taka, że ekologiczne firmy biorą dużo mniej pieniędzy za usługę i przede wszystkim spełniają oczekiwania klientów takich jak ja. To naprawdę ciekawa sprawa.