„GIS w szkole” – konferencja i warsztaty dla nauczycieli, czyli wielkie podsumowanie projektu Akademia EduGIS.

Jak ciekawie uczyć przedmiotów przyrodniczych, wykorzystując do tego nowoczesne narzędzia internetowe i informację przestrzenną? Odpowiedź na to pytanie poznają uczestnicy konferencji „GIS w szkole” 10 czerwca w Warszawie. Organizatorem spotkania jest Centrum Informacji o Środowisku UNEP/GRID-Warszawa.
Konferencja będzie okazją do spotkania nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, doradców przedmiotowo – metodycznych oraz pracowników Ośrodków Edukacji Ekologicznej z całej Polski. Zaprezentowane zostaną przykłady wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych ICT i geoinformacyjnych GIS w nauczaniu biologii, geografii (na poziomie gimnazjum i liceum) oraz w edukacji ekologicznej. Uczestnicy konferencji poznają odpowiedzi na pytania:
- jakie zasoby danych przestrzennych, aplikacji web-GIS, oprogramowania GIS są dostępne dla nauczyciela?
- jakie umiejętności i kompetencje w zakresie geoinformacji może rozwijać uczeń?
- jak nauczyciel może przygotować się do zajęć bazujących na wykorzystaniu geoinformacji?
- dlaczego warto stosować geoinformację w nauczaniu geografii i biologii.
Wśród prelegentów znajdą się przedstawiciele UNEP/GRID-Warszawa, Gjøvik University College, Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk oraz Uniwersyteckiego Centrum Badań nad Środowiskiem. Eksperci opowiedzą m.in.: o możliwościach wykorzystania zdjęć satelitarnych (cennego źródła informacji o naszej planecie) i programach realizowanych przez Europejską Agencję Kosmiczną. Uczestnicy poznają doświadczenia norweskiego partnera projektu w zakresie zastosowań geoinformacji w nauczaniu. (Więcej informacji o konferencji: https://www.edugis.pl/pl/aktualnosci/wydarzenia/180-konferencja-gis-w-szkole ).
Konferencję poprzedzą dwudniowe warsztaty (8-9 czerwca) dla nauczycieli i doradców metodycznych biologii i geografii. Podczas zajęć będzie można szczegółowo dowiedzieć się czym jest geoinformacja i w jaki sposób można ją stosować na lekcjach. Instruktorzy pokażą do czego służą aplikacje mapowe oraz geoportale. Przećwiczą z uczestnikami działanie odbiorników GPS. A wszystko to w bezpośrednim odniesieniu do obowiązującej podstawy programowej.
(Więcej informacji o warsztatach:https://www.edugis.pl/pl/dla-nauczyciela/warsztaty/175-warsztatyii-dla-nauczycieli-aktualnosci ).
„Zaproszenie na warsztaty i konferencję kierujemy zarówno do nauczycieli, doradców przedmiotowo-metodycznych, jak i szeroko rozumianego grona edukatorów z centrów edukacji ekologicznej.
Mile widzianymi gośćmi będą także przedstawiciele kadry zarządzającej placówek oświatowych zainteresowani poznawaniem i wdrażaniem nowoczesnych metod edukacji ekologicznej – mówi Monika Rusztecka (Kierownik Działu Zastosowań Geoinformacji w Centrum UNEP/GRID-Warszawa).
Warsztaty i konferencja stanowią podsumowanie projektu Akademia EduGIS realizowanego przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa. W trakcie tego przedsięwzięcia zostały wypracowane materiały pomocne nauczycielom w ich pracy, takie jak scenariusze zajęć z wykorzystaniem GIS, lista umiejętności odnoszących się do GIS, internetowa baza wiedzy oraz kurs e-Learning dla nauczycieli. Dostęp do wszystkich tych materiałów otrzymają uczestnicy obu wydarzeń.
Udział w konferencji i warsztatach jest bezpłatny. Zgłoszenia na warsztaty przyjmowane są do 30 maja natomiast rejestracja na konferencję trwa do 6 czerwca.
(Więcej informacji o projekcie: https://www.edugis.pl/).
Organizator: Centrum Informacji o Środowisku UNEP/GRID-Warszawa jest ośrodkiem działającym w sieci ustanowionej przez Program ONZ ds. Środowiska (UNEP – United Nations Environment Programme). Centrum działa od 1991 roku w strukturze krajowej część Narodowej Fundacji Ochrony Środowiska. Jednym z podstawowych celów organizacji jest propagowanie pro-środowiskowych zachowań i postaw w społeczeństwie.
Główne obszary działalności:
- edukacja ekologiczna: zajęcia dla szkół i szkolenia dla nauczycieli z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych (głównie nawigacji satelitarnej GPS), publikacje edukacyjne, aplikacje internetowe i multimedialne, kampanie informacyjno-edukacyjne;
- opracowywanie raportów o stanie środowiska;
- bazy danych przestrzennych, analizy przestrzenne;
- kartografia tematyczna, specjalistyczne, interaktywne formy wizualizacji danych przestrzennych;
- zastosowania systemów informacji geograficznej (GIS), teledetekcji i technologii informacyjnych (w tym szkolenia);
Projekt Akademia EduGIS ma na celu upowszechnienie zastosowań technologii informacyjnych (ICT) oraz geoinformacyjnych GIS (ang. Geographic Information System – Systemy Informacji Geograficznej) w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych w gimnazjum i liceum oraz w edukacji przyrodniczej.
Przedsięwzięcie realizowane jest we współpracy z Gjøvik University College w Norwegii oraz Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Uzyskał on wsparcie Islandii, Liechtensteiu i Norwegii, poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego






