Chcemy by Ekocuda były największą platformą zakupową marek naturalnych | ekologia.pl
Ekologia.pl Środowisko Ciekawi ludzie Chcemy by Ekocuda były największą platformą zakupową marek naturalnych. Wywiad z Zuzanną Mierzejewską

Chcemy by Ekocuda były największą platformą zakupową marek naturalnych. Wywiad z Zuzanną Mierzejewską

Obecnie nadszedł czas na rozpoczęcie nowego rozdziału. Platforma sprzedażowa marketplace ekocuda.com otwiera nowe możliwości dotarcia do stałego grona uczestników i partnerów biznesowych Targów Kosmetyków Naturalnych Ekocuda z każdego miejsca i o każdej porze – mówi Zuzanna Mierzejewska Prezes Zarządu EKOCUDA Sp. z o.o.

Zuzanna Mierzejewska Prezes Zarządu EKOCUDA Sp. z o.o.

Zuzanna Mierzejewska Prezes Zarządu EKOCUDA Sp. z o.o.

Ekologia.pl: Ekocuda z przestrzeni targowej przenoszą się do Internetu. Czym podyktowana jest taka zmiana?

Zuzanna Mierzejewska: Pomysł stworzenia własnej platformy zakupowej pojawił się już dawno. Inspiracją były rosnące trendy e-commerce oraz potrzeba stałego wsparcia sprzedaży dla mniejszych i debiutujących firm. Nie tylko w trakcie naszych wydarzeń, które odbywają się dwa razy w roku, ale także na co dzień. Pandemia i sukces targów online, które zorganizowaliśmy jako alternatywę dla stacjonarnych, niemogących się wówczas odbywać, znacząco przyspieszyły i zmotywowały nas do wdrożenia tego pomysłu. Rynek targów B2C uległ znacznemu skurczeniu, a konsumenci, w tym nasza społeczność, skierowali swoje preferencje ku zakupom online. W rezultacie, dla wielu marek fizyczne pojawianie się stało się mniej atrakcyjne. Zwłaszcza dla tych z długoletnim stażem na rynku. W związku z tym, zdecydowaliśmy się skoncentrować na działaniach online, przekonani, że obecny czas jest idealnym momentem na podobną transformację. Przeprowadzone przez nas badania potwierdzają, że odwiedzający Targi oczekują stworzenia platformy, która nie tylko umożliwia śledzenie nowości produktowych i ich zakupy w czasie rzeczywistym, ale także monitorowanie i analizowanie naturalnego rozwoju rynku. Platforma Ekocuda.com jest odpowiedzią na zapotrzebowania.


Ekocuda, to nie tylko targi, ale to także spotkanie z producentami, rozmowa, próbowanie, testowanie – tego teraz nie będzie?

Tak, jak wspomniałam oczekiwania obu stron, zarówno producentów, jak i konsumentów bardzo się zmieniły. Ostatnie lata pandemiczne pokazały, że można funkcjonować inaczej i się do tych zmian przyzwyczailiśmy. Nie oczekujemy powrotu do tego co było. Rozmowy i przekazywanie wiedzy mogą odbywać się zdalnie. Dobrym przykładem tego są targi online, które organizowaliśmy a wraz z nimi wiele spotkań z ekspertami i producentami w formie LIVE.

Może to dobry kierunek, konsumenci często oglądają produkty w sklepach stacjonarnych, ale kupują w Internecie.

Ten nurt obejmuje również produkty naturalne. Jest to zauważalne w zakupach kosmetyków dokonywanych głównie w przestrzeni internetowej, co potwierdzają najnowsze badania i raporty. Świadomi konsumenci coraz chętniej decydują się na korzystanie z produktów i usług kosmetycznych, dążąc nie tylko do poprawy wyglądu, lecz także do zwiększenia swojego dobrego samopoczucia. Wzrasta zainteresowanie składnikami pochodzenia naturalnego, ekologicznymi opakowaniami i etycznymi praktykami produkcyjnymi.

Obserwujemy wpływ pokolenia Z. Młodzi konsumenci analizują marki, poszukując wartości. Wymagają autentyczności, zrównoważonego podejścia do środowiska oraz zaangażowania w kwestie społeczne. Dlatego też, na platformie Ekocuda.com, umożliwiamy naturalnym markom prezentację wartości, jakimi się kierują, składy produktów itp.

Czym w takim razie Ekocuda wyróżniają się na tle innych platform sprzedażowych?

Przede wszystkim ofertą i selektywnym podejściem do produktów. Chcemy dać użytkownikom jakość i pewność, że marki dostępne na Ekocuda.com są naturalne i nie trzeba tracić czasu na analizowanie składów INCI. Stawiamy nie tylko na znanych producentów, którzy są na rynku od lat, ale też na nowe, debiutujące marki, które nie miały dotąd okazji pokazać się szerszej publiczności. Cieszy nas fakt, że to właśnie te marki zyskują na popularności, co znajduje potwierdzenie w liczbie zamówień. Świadomi konsumenci poszukują nowości, czegoś co nie jest dostępne dla każdego, a jednocześnie chcą wiedzieć za co płacą i od kogo kupują. I my tym oczekiwaniom wychodzimy naprzeciw. Tak samo, jak w przypadku Targów, tylko w formie cyfrowej, dostępnej dla każdego z każdego miejsca, 7 dni w tygodniu i o każdej porze. Z pełną informacją o składach, zastosowaniu, firmie i jej wartościach. Mamy szerokie ujęcie produktów dla zdrowia i urody wpływających na dobrostan człowieka. Naszym wyróżnikiem jest asortyment przeznaczony dla szerokiej grupy odbiorców, dla kobiet, mężczyzn, dzieci i dla zwierząt, a także ambitne plany edukacyjne na przyszły rok.

Ekocuda, to nie tylko targi czy sklep. Macie też wiele innych ciekawych inicjatyw, które promują zdrowie czy ekologię.

Odkąd zorganizowaliśmy pierwsze w Polsce Targi dedykowane tylko kosmetykom naturalnym w 2016 roku, naszym priorytetem stała się szeroka działalność edukacyjna. Skupialiśmy się nie tylko na samych produktach, ich składach i definicji naturalności, lecz również na aspektach związanych z opakowaniami oraz zrównoważonym procesem produkcji. Podczas 22 edycji Targów stacjonarnych, które odbyły się w 4 miastach Polski (Warszawa, Poznań, Gdańsk, Wrocław) i przyciągnęły ponad 350 000 osób, zorganizowaliśmy kilkadziesiąt warsztatów, wykładów i paneli poświęconych omawianym zagadnieniom. W czasie pandemii kontynuowaliśmy nasze inicjatywy online, podczas których przeprowadzaliśmy transmisje na żywo na Instagramie z ekspertami. W 2021 roku zorganizowaliśmy cykl wyjazdów i warsztatów Ekocuda w stylu slow, podczas których uczestnicy mogli korzystać z praktycznej wiedzy ekspertów. Stworzyliśmy także e-book, minikompendium wiedzy opracowane przez specjalistów zajmujących się na co dzień obszarem kosmetyków naturalnych i ekologią. Wiedzą podzielili się m.in. dr Joanna Uchańska, Katarzyna Konopa, dr Ida Dulińska-Molak, czy Justyna Żukowska-Bodnar. Z 14 artykułów oraz 5 wywiadów można dowiedzieć się o certyfikatach, recepturach, greenwashingu czy wpływie cyklu dobowego i menstruacyjnego na sposób pielęgnacji. Jednym słowem – wszystko, co powinien wiedzieć każdy, kto na co dzień stara się żyć w trendzie eko. Nadal aktywnie promujemy tematy związane z sektorem produktów naturalnych w mediach. Na zbliżający się Nowy Rok planujemy działania wirtualne, które będą kontynuować naszą misję edukacyjną.


Obserwujecie rynek produktów ekologicznych. Co kieruje Polkami, które coraz chętniej sięgają po kosmetyki inspirowane naturą?

Kosmetyki naturalne w ciągu ostatnich lat wyszły z niszy. Są powszechnie dostępne, bardzo wzrosła świadomość. Nie spotykam się już z mitami na temat naturalnych kosmetyków, np. dotyczących ich mniejszej skuteczności czy braku innowacyjności. Ten rynek i marki wraz z ich produktami również bardzo się rozwinęły, teraz te naturalne produkty są często zaawansowane technologocznie, ich składy są innowacyjne. A więc, wybór wydaje się dość prosty i naturalny.


Jaki jest cel platformy Ekocuda? Jakie plany na przyszłość? Dalsza ekspansja na zagraniczne rynki? Rozszerzenie gamy produktów?

Nasz cel to bycie wirtualnym HUB-em, który łączy producentów kosmetyków naturalnych z konsumentami. Chcemy, aby Ekocuda.com były największą i najbardziej rozpoznawalną platformą zakupową marek naturalnych, obejmującą zarówno kosmetyki, jak i akcesoria wellness, świeczki, suplementy czy ekologiczne środki czystości do domu. Zamierzamy wprowadzić wiele nowych marek do końca tego roku, a w kolejnym planujemy, by ich liczba zwiększyła się do kilkuset.

Obecnie intensywnie pracujemy nad częścią edukacyjną, która stanie się stałym elementem naszej platformy, dostępnym dla każdego użytkownika. Podejmujemy działania, aby Ekocuda.com nie była tylko miejscem do zakupów, ale także platformą online, na której skupia się cała społeczność ekologiczna. Mamy na celu stworzenie miejsca, które jest odwiedzane zarówno w poszukiwaniu produktów, jak i wiedzy, wymiany opinii oraz śledzenia nowości. Nasz kolejny krok to pozyskanie rynków zagranicznych. Jesteśmy świadomi bogactwa, jakie polskie marki mają do zaoferowania i chcemy zwiększyć dostępność i zasięg na skalę europejską. O marce: Ekocuda – prekursor na rynku kosmetyków naturalnych w Polsce. Organizowane od 2016 roku Targi skupiają przede wszystkim polskie marki kosmetyków naturalnych, organicznych i wegańskich. Pojawiają się również marki zagraniczne dostępne na rodzimym rynku. Edycje odbywające się na przestrzeni lat m.in. w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku i Wrocławiu wspierają producentów, budują świadomość ekologiczną oraz przyczyniają się do zwiększenia popytu na ekokosmetyki. Obecnie nadszedł czas na rozpoczęcie nowego rozdziału. Platforma sprzedażowa marketplace ekocuda.com otwiera nowe możliwości dotarcia do stałego grona uczestników i partnerów biznesowych Targów Kosmetyków Naturalnych Ekocuda z każdego miejsca i o każdej porze.

Dziękuję za rozmowę

Ekologia.pl (Joanna Szubierajska)
4.9/5 - (11 votes)
Post Banner Post Banner
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Nie odchodź jeszcze!

Na ekologia.pl znajdziesz wiele ciekawych artykułów i porad, które pomogą Ci żyć w zgodzie z naturą. Zostań z nami jeszcze chwilę!