Najbardziej ekologiczny autobus w Polsce zasilany jest wodorem
NesoBus to wyprodukowany w Polsce miejski autobus wodorowy. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata. Nie emituje spalin, oczyszcza powietrze, a jedyne co emituje to para wodna. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 roku w powstającej w Świdniku fabryce.
„Neso” to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza powietrze”. Czy rzeczywiście tak jest? NesoBus ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej tylko parę wodną.
NesoBus ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa tylko 15 minut. Dzięki temu polski autobus wodorowy nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas może jeździć.
NesoBus ma również świetne parametry fizyczne – ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących.
Co więcej, NesoBus to model opracowany przez najlepszych i najbardziej doświadczonych inżynierów z Polski we współpracy z partnerami z Europy i świat. Polski autobus wodorowy będzie produkowany w Świdniku. Fabryka zostanie oddana do użytkowania już w przyszłym roku. Na razie nie znamy ceny pojazdu.