W miastach pojawią się obowiązkowe strefy czystego transportu - Ekologia.pl
Ekologia.pl Wiadomości Nowe przepisy uderzą w kierowców! W miastach pojawią się obowiązkowe strefy czystego transportu

Nowe przepisy uderzą w kierowców! W miastach pojawią się obowiązkowe strefy czystego transportu

Rząd zatwierdził projekt nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.  Nowe przepisy nakładają obowiązek tworzenia stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, gdzie przekroczono normy emisji tlenków azotu. Ponadto, od 1 stycznia 2026 r., największe gminy będą musiały kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne.  Wdrożenie tych regulacji może wspomóc polskich producentów autobusów elektrycznych, akumulatorów i stacji ładowania, jednak samorządy potrzebują odpowiedniego wsparcia finansowego – twierdzi PSNM.

Strefy czystego transportu w każdym mieście?

Fot. SundryPhotography/envato

22 października Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące elektromobilności. Ministerstwo Klimatu i Środowiska podkreśla, że nowe regulacje pozwolą na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu i pyły zawieszone, a także ograniczenie hałasu w największych miastach.

Zgodnie z nowymi przepisami, jeśli w mieście powyżej 100 tys. mieszkańców zostanie stwierdzone przekroczenie dopuszczalnego rocznego poziomu dwutlenku azotu, władze lokalne będą zobowiązane do ustanowienia strefy czystego transportu. Jednak w wielu miastach brakuje odpowiednich stacji pomiarowych, co ogranicza możliwość skutecznego wdrożenia tych przepisów.

Nowe regulacje to powrót do pomysłów sprzed kilku lat, które nie zostały ostatecznie wprowadzone. Są one także efektem realizacji Krajowego Planu Odbudowy z 2021 roku. Problem przekroczenia norm dotyczy m.in. Warszawy, Wrocławia, Krakowa i Katowic. Polska pozostaje jednak w tyle w porównaniu z innymi krajami Europy, gdzie stref czystego transportu jest znacznie więcej – mówi Agata Wiśniewska-Mazur z PSNM.

Projekt zakłada również, że gminy liczące ponad 100 tys. mieszkańców będą musiały kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne do komunikacji miejskiej.

Polski rynek autobusów elektrycznych jest kluczowy dla rodzimych producentów, co może wpłynąć pozytywnie na rozwój sektora, szczególnie w kontekście eksportu. Jednak kluczowe jest zapewnienie samorządom odpowiedniego wsparcia finansowego na zakup takich pojazdów – mówi Aleksander Rajch z PSNM.

W projekcie zaproponowano także inne zmiany, w tym złagodzenie niektórych obowiązków związanych z elektryfikacją flot samorządowych. Rząd proponuje uchylenie niektórych przepisów, które nakładały na gminy powyżej 50 tys. mieszkańców obowiązek używania pojazdów elektrycznych. Ministerstwo uzasadnia, że te obowiązki były realizowane tylko przez nieliczne gminy, a ich spełnienie w wyznaczonym czasie jest trudne.

Zmniejszenie wymagań może być niekonsekwencją, zwłaszcza dla tych gmin, które już zrealizowały swoje cele. Należy raczej zaktualizować cele i wdrożyć programy wsparcia, szczególnie biorąc pod uwagę rosnącą ofertę elektrycznych pojazdów – ocenia Maciej Mazur z PSNM.

Projekt ustawy trafi teraz do dalszych prac w Parlamencie.

 


Absolwentka Inżynierii Środowiska na Politechnice Warszawskiej. Specjalizuje się w technicznych i naukowych tekstach o przyrodzie, zmianie klimatu i wpływie człowieka na środowisko. W swoich artykułach łączy rzetelną wiedzę inżynierską z pasją do natury i potrzeby życia w zgodzie z otoczeniem. Uwielbia spędzać czas na łonie przyrody – szczególnie na Warmii, gdzie najchętniej odkrywa dzikie zakątki podczas pieszych wędrówek i wypraw kajakowych

5/5 - (3 votes)
Post Banner Post Banner
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Nie odchodź jeszcze!

Na ekologia.pl znajdziesz wiele ciekawych artykułów i porad, które pomogą Ci żyć w zgodzie z naturą. Zostań z nami jeszcze chwilę!