Opony z łusek ryżu do risotto? Ta firma rewolucjonizuje zrównoważoną produkcję opon
Czy możliwe jest, by łuski ryżu – pozostałość po produkcji popularnego risotto – stały się kluczowym składnikiem nowoczesnych, ekologicznych opon? Continental udowadnia, że tak. Niemiecki producent opon wchodzi na zupełnie nowe tory w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, sięgając po surowce pochodzenia rolniczego i z recyklingu, bez kompromisów w zakresie jakości, bezpieczeństwa czy wydajności.

Continental od kilku lat intensyfikuje działania na rzecz ograniczenia zużycia surowców kopalnych. W 2024 roku udział materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w jego oponach wynosił średnio 26%. Firma zakłada, że już w 2025 roku wartość ta wzrośnie o 2–3 punkty procentowe, a do 2030 roku przekroczy 40%. Kluczem do tej transformacji są dwa składniki: krzemionka i sadza – substancje wzmacniające mieszankę gumową i decydujące o przyczepności, trwałości oraz skuteczności hamowania opon.
Krzemionka tradycyjnie produkowana jest z piasku kwarcowego, ale Continental pokazuje, że można ją wytwarzać także z popiołu po spaleniu łusek ryżowych – produktu ubocznego rolnictwa i przemysłu spożywczego. Co ciekawe, tego rodzaju łuski powstają m.in. przy produkcji ryżu do risotto. Innowacyjny proces, realizowany np. przez firmę Solvay we Włoszech, pozwala nie tylko zmniejszyć zużycie energii w porównaniu z klasycznymi metodami, ale też zamknąć obieg materiałów – dokładnie w duchu gospodarki cyrkularnej.
Jak podkreśla Jorge Almeida, szef działu zrównoważonego rozwoju w Continental Tires: „Innowacja i zrównoważony rozwój idą w Continental w parze. Wykorzystanie krzemionki z popiołu łusek ryżu pokazuje, że wchodzimy na zupełnie nowe obszary – bez kompromisów w kwestii bezpieczeństwa, jakości czy osiągów.”
Krzemionka już wcześniej zrewolucjonizowała branżę oponiarską – od ponad 30 lat wykorzystywana jest jako dodatek do sadzy w mieszankach gumowych. Dzięki niej udało się skrócić drogę hamowania nawet o 50% i obniżyć opory toczenia, co ma bezpośredni wpływ na zużycie paliwa i emisję CO₂.
Continental wykorzystuje metodę bilansu masy, czyli przypisuje ekologiczne surowce do konkretnego produktu w dokumentacji, nie zmieniając jednocześnie istniejących procesów produkcyjnych. To rozwiązanie pozwala szybko zwiększać udział zrównoważonych materiałów w produkcji, bez konieczności kosztownych modernizacji fabryk.
Continental współpracuje również z firmą Pyrum Innovations, która specjalizuje się w termolizie zużytych opon. Dzięki tej technologii możliwy jest odzysk sadzy do ponownego wykorzystania. Na razie wykorzystywana jest ona w produkcji opon do wózków widłowych, ale trwają prace nad jej dopuszczeniem do zastosowań w oponach do samochodów osobowych.

Absolwentka Inżynierii Środowiska na Politechnice Warszawskiej. Specjalizuje się w technicznych i naukowych tekstach o przyrodzie, zmianie klimatu i wpływie człowieka na środowisko. W swoich artykułach łączy rzetelną wiedzę inżynierską z pasją do natury i potrzeby życia w zgodzie z otoczeniem. Uwielbia spędzać czas na łonie przyrody – szczególnie na Warmii, gdzie najchętniej odkrywa dzikie zakątki podczas pieszych wędrówek i wypraw kajakowych
Opublikowany: 21 lipca, 2025