Ekologia.pl Wiadomości Wpływ technologii energetycznych na środowisko Panele słoneczne działające w nocy? Wytwarzają wystarczającą ilość energii, by naładować telefon

Naukowcy ze Stanford zmodyfikowali dostępne na rynku panele słoneczne tak, by generowały energię elektryczną także w nocy, wykorzystując proces znany jako chłodzenie radiacyjne. Wyniki badań opublikowano na początku kwietnia w Applied Letters in Physics.

„Mamy tendencję do myślenia o Słońcu jako ważnym źródle energii odnawialnej” – powiedział Shanhui Fan, główny autor projektu. „Chłód kosmosu jest również niezwykle ważnym źródłem energii odnawialnej”.

Chociaż zmodyfikowane panele generują niewielką ilość energii w porównaniu z tym, co nowoczesny panel słoneczny robi w ciągu dnia, ta energia może być nadal użyteczna, szczególnie w nocy, kiedy zapotrzebowanie na energię jest znacznie niższe – stwierdzili naukowcy.

Technicznie rzecz biorąc, zmodyfikowane panele słoneczne nie generują energii słonecznej w nocy. Zamiast wykorzystywać światło słoneczne (lub światło gwiazd lub księżyca), naukowcy dodali technologię wykorzystującą chłodzenie radiacyjne. W tym celu Shanhui Fan i jego koledzy zmodyfikowali gotowe ogniwo słoneczne, dodając generator termoelektryczny, urządzenie wytwarzające prąd z różnic temperatur.

Panel składa się z tzw. ogniw słonecznych, wykonanych z warstw materiału półprzewodnikowego, najczęściej krzemu. Światło padające na ten materiał generuje przepływ prądu. Jednak w nocy panele słoneczne emitują ciepło w przestrzeń kosmiczną, która ma temperaturę około 270,15°C, ponieważ ciepło przemieszcza się w kierunku niższych temperatur. To sprawia, że ​​panel słoneczny jest chłodniejszy niż powietrze w nocy, a różnica temperatur może być wykorzystana do produkcji energii elektrycznej.

Zmodyfikowany panel generował w nocy 50 miliwatów na metr kwadratowy. To zaledwie 0,04% mocy wyjściowej zwykłego ogniwa słonecznego w ciągu dnia. Ale 50 miliwatów na metr kwadratowy umożliwiłoby działanie urządzeń o niskim poborze mocy, takich jak ładowarka do telefonu lub dioda LED o małej mocy.

Fan mówi, że modyfikacje zostały wprowadzone do komercyjnych paneli słonecznych, co oznacza, że ​​technologia może być szeroko stosowana. Powiedział również, że ulepszając projekt, można by generować więcej energii elektrycznej.

1. Alex Wilkins; "Solar panels that work at night produce enough power to charge a phone"; newscientist.com; 2022-04-20;
4.7/5 - (7 votes)
Zobacz najnowsze artykuły
Wpływ technologii energetycznych na środowisko
Za gorąco? Włącz kaloryfer i zobacz, co się stanie!
Wpływ technologii energetycznych na środowisko
Suszone skórki bananów można zamienić w energię odnawialną
Auta elektryczne w Polsce
Już prawie 1/4 Polaków rozważa przesiadkę do samochodu elektrycznego
Fot. TonyV3112/Shutterstock
Wpływ technologii energetycznych na środowisko
Czy elektrownia atomowa zniszczy bałtycki ekosystem?
Wegańskie posiłki w szpitalach
Wegańskie posiłki w szpitalach? Jest petycja do Minister Zdrowia
Fot. RealityImages/Shutterstock
Wpływ technologii energetycznych na środowisko
Koty zabijają oszałamiającą liczbę gatunków na całym świecie
Fot. chayanuphol/Shutterstock
Wpływ technologii energetycznych na środowisko
Dlaczego warto postawić na cyrkularność?
Innovation AG Sokół 4x4, fot. materiały prasowe