Które sklepy wycofują jajka „trójki” z produktów gotowych marki własnej?
Ekologia.pl Wiadomości Świat Które sklepy wycofują jajka „trójki” z produktów gotowych marki własnej?

Które sklepy wycofują jajka „trójki” z produktów gotowych marki własnej?

Biedronka, Kaufland, Żabka, Auchan, Carrefour, Lidl, Aldi, Społem – do tej pory 8 sieci sklepów w Polsce zobowiązało się do wycofania wszystkich jaj klatkowych, zarówno tych w skorupkach dostępnych na półkach, jak i ze składów gotowych produktów marek własnych.

Fot. Passakorn Umpornmaha/Shutterstock

Fot. Passakorn Umpornmaha/Shutterstock

Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikowało ranking sieci handlowych, który bierze pod  uwagę, czy sieci zobowiązały się wycofać jaja klatkowe z produktów marki własnej. Zestawienie ma pomóc konsumentom, którzy nie kupują tzw. jaj “trójek” i chcą ich unikać także w składzie wybieranych produktów.

Publikacja “Ranking Odpowiedzialnego Biznesu 2024. Wycofanie jaj klatkowych z produktów marek własnych przez sieci sklepów” dzieli największe sieci handlowe w Polsce na dwie proste kategorie. Pierwsza to te sieci, które zobowiązały się do  wycofania jaj klatkowych z produktów gotowych marki własnej, a druga – te, które takiej deklaracji nie posiadają. W pierwszej kategorii znalazły się Biedronka, Kaufland, Żabka, Auchan, Carrefour, Lidl, Aldi oraz Społem. Biedronka już zakończyła w pełni proces wycofywania takich jaj, a pozostałe sieci deklarują, że wydarzy się to najpóźniej do końca 2025 roku.

Według badania Biostatu ze stycznia 2022 roku, aż 78,5% Polek i Polaków deklaruje, że przy kupowaniu jaj istotna dla nich jest informacja o warunkach hodowli kur.  

– Polacy kupujący jaja w sklepach znają już dobrze oznaczenia na jajach: “3” to chów klatkowy, najgorszy dla zwierząt, “2” – chów ściółkowy, “1” –wolny wybieg, a “0” – chów ekologiczny. Z informacji, jakie dostajemy od sieci handlowych, wiemy, że z roku na rok rośnie niechęć klientów do jaj z chowu klatkowego – mówi Paweł Rawicki, prezes Stowarzyszenia Otwarte Klatki – Polacy są wrażliwi na cierpienie zwierząt w chowie klatkowym, jednak w przypadku produktów gotowych nie mają możliwości świadomego wyboru. Dlatego tak ważne jest, aby sieci handlowe działały proaktywnie i wycofywały jaja klatkowe z produktów marki własnej, a także otwarcie informowały klientów o rodzaju jajek, z których aktualnie korzystają – dodaje.

Idąc za głosem konsumentów już ponad 150 firm w Polsce, w tym 27 sieci handlowych zobowiązało się wycofać jaja klatkowe z oferty, a część już zrealizowała tę deklarację. Dotyczy to jednak jaj całych – w przypadku produktów gotowych klienci nie mają dostępu do informacji o rodzaju wykorzystywanych jaj, a tym samym są pozbawieni możliwości wyboru. Tymczasem według szacunków globalnej koalicji Open Wing Alliance, bazujących na uśrednionych danych rynkowych z krajów europejskich, jaja w składach produktów gotowych marek własnych mogą stanowić aż 4-11% jaj wykorzystywanych na rynku europejskim.

– Decyzje firm dotyczące takich produktów mają wpływ na miliony zwierząt – ranking ma zapewnić opinii publicznej dostęp do informacji o tym, które sieci proaktywnie działają na rzecz poprawy ich dobrostanu, a które pozostają obojętne. Część z nich już podjęła odpowiednie kroki i wprowadziła odpowiedzialne polityki dotyczące produktów marki własnej. Mamy nadzieję, że nasz ranking będzie motywacją dla pozostałych, aby również stanąć po stronie zwierząt – podsumowuje Rawicki.

Ekologia.pl
4.6/5 - (16 votes)
Subscribe
Powiadom o
1 Komentarz
Inline Feedbacks
View all comments

Wszystko drożeje i jeszcze tego brakowało. Jajka są podstawą wielu produktów, ,więc znowu pójdą w górę.