Światowe Forum Ekonomiczne chce żebyś zrezygnował ze swojego samochodu | ekologia.pl
Ekologia.pl Wiadomości Świat Światowe Forum Ekonomiczne chce żebyś zrezygnował ze swojego samochodu

Światowe Forum Ekonomiczne chce żebyś zrezygnował ze swojego samochodu

Światowe Forum Ekonomiczne (WEF) stwierdziło, że aby ograniczyć zmiany klimatyczne i polepszyć warunki życia w miastach, na drogach musi być mniej pojazdów. O ile mniej? Z ulic musiałoby zniknąć ok. 75 proc. wszystkich aut.

Fot. Eugene_Photo/Shutterstock

Fot. Eugene_Photo/Shutterstock
„Do połowy stulecia popyt na podróże miejskie ma się podwoić” – stwierdzili w raporcie „The Urban Mobility Scorecard Tool: Benchmarking the Transition to Sustainable Urban Mobility”, szef WEF ds. transformacji miejskiej Jeff Merritt i dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Visa, Douglas Sabo. „Analizując obecną trajektorię, oznaczałoby to 2,1 miliarda pojazdów pasażerskich emitujących 4,6 miliarda ton dwutlenku węgla do 2050 roku”.

Rozwiązanie problemu? Według raportu współdzielenie elektrycznych i zautomatyzowanych środków transportu (SEAM) oraz przejście do bardziej kompaktowych miast może zmniejszyć przewidywaną liczbę pojazdów do 500 milionów w 2050 r. To z kolei obniży emisje z pojazdów o 80% w porównaniu ze scenariuszem „business-as-usual”, zmniejszając ilość emisji dwutlenku węgla do atmosfery o 3,9 miliarda ton rocznie.

Pojazdy osobowe powodują ponad połowę zanieczyszczenia powietrza w miastach, co doprowadziło do 1,8 miliona dodatkowych zgonów w 2019 roku i dwóch milionów przypadków astmy u dzieci. Dlatego elektryfikacja transportu ma zapewnić mieszkańcom miast czystsze, zdrowsze powietrze. Mówi się, że mniej pojazdów zmniejszy korki i zapotrzebowanie na nowe drogi, autostrady i ich konserwację. Szacunkowe oszczędności wynikające z przyjęcia strategii SEAM dla światowej gospodarki mogą wynieść 5 bilionów dolarów rocznie do 2050 roku.

Merritt i Sabo przyznali, że sama elektryfikacja nie zapewni rozwiązania problemu. Dodali, że klucz „leży w synergii między elektryfikacją, zwiększeniem wykorzystania transportu współdzielonego (takiego jak transport publiczny, współdzielone pojazdy i mikromobilność) oraz tworzeniem bardziej zwartych miast”.

Dlatego planiści nawołują do wdrażania wizji 15-minutowego miasta, która zakłada, że każdy mieszkaniec powinien móc zaspokoić własne potrzeby poprzez dotarcie do niezbędnych usług oraz pracy w kwadrans – pieszo, rowerem lub transportem publicznym.

15-minutowe miasto oferuje również koncepcję mobilności: mniej samochodów i więcej miejsca dla rowerzystów i pieszych, bezpieczne ścieżki dla dzieci, osób niepełnosprawnych lub starszych oraz miejsca interakcji społecznych.

Ekologia.pl (JSz)

 

 

4.8/5 - (20 votes)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments