Żegluga morska musi zredukować emisję SO2
Komisja Europejska wnioskuje o ograniczenie zawartości siarki w paliwach żeglugowych. Dzięki temu emisja dwutlenku siarki powinna spaść nawet o 90 proc.
– Emisje ze źródeł lądowych podlegają już od pewnego czasu regulacji. Teraz nadszedł czas na zajęcie się sektorem morskim. Jest to ważne dlatego, że wpływ tego sektora na jakość powietrza odczuwany jest daleko poza obszarami przybrzeżnymi. Obecny wniosek jest ważnym krokiem w zakresie redukcji emisji do atmosfery, które pochodzą z szybko rozwijającego się sektora transportu morskiego.– powiedział unijny komisarz ds. środowiska Janez Potočnik.
Wiceprzewodniczący Komisji Siim Kallas dodał: – Przeniesienie do prawa UE norm uzgodnionych jednomyślnie przez IMO stanowiłoby krok na drodze do osiągnięcia bardziej zrównoważonego transportu wodnego. Cieszę się, że wniosek zawiera szereg krótko- i średnioterminowych środków, które pomogą sektorowi zmierzyć się z wyzwaniem.
Proponowane przepisy zakładają rewizję dyrektywy w sprawie zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych oraz włączenie nowych norm (IMO) do prawa UE. Pozwoli to zharmonizować wymagania i je egzekwować przez wszystkie państwa członkowskie UE.
Tradycyjnie paliwem stosowanym na statkach jest ciężki olej opałowy. Zawartość siarki w takim paliwie może wynosić nawet 5 proc. Dla porównania, zawartość siarki w paliwach stosowanych w samochodach ciężarowych lub osobowych nie może przekraczać 0,001 proc.
Zgodnie z założeniami wniosku od dnia 1 stycznia 2015 r. maksymalna zawartość siarki w paliwach morskich na obszarach wrażliwych, takich jak Morze Bałtyckie, Morze Północne i kanał La Manche zostanie ograniczona z poziomu 1,5 proc. do 0,1 proc. Na innych obszarach redukcja będzie jeszcze większa – z 4,5 proc do 0,5 proc. do dnia 1 stycznia 2020 r.
Jako alternatywę dla stosowania paliw niskosiarkowych statki będą mogły stosować technologie równorzędne – np. pokładowe systemy oczyszczania spalin.
Inne ważne zmiany zaproponowane przez KE obejmują większe ujednolicenie sprawozdawczości i weryfikacji danych oraz przepisów w sprawie pobierania próbek, dostosowując je do norm międzynarodowych.
Dzięki inicjatywie KE korzyści dla zdrowia publicznego wyniosą pomiędzy 15 a 34 mld euro, czyli znacznie przekroczą spodziewane koszty (2,6 – 11 mld euro)
Postanowienia wniosku powinny wejść w życie między 2015 a 2020 r. W 2012 r. Komisja opracuje w ramach „niezbędnika zrównoważonego transportu wodnego” serię środków średnio- i długoterminowych, które przyczynią się do osiągnięcia zrównoważenia i konkurencyjności w sektorze żeglugi morskiej bliskiego zasięgu.