Tesla lobbuje za zaostrzeniem przepisów dotyczących emisji dwutlenku węgla - Ekologia.pl
Ekologia.pl Wiadomości Tesla chce wyeliminować benzyniaki! Lobbuje za zaostrzeniem przepisów dotyczących emisji dwutlenku węgla

Tesla chce wyeliminować benzyniaki! Lobbuje za zaostrzeniem przepisów dotyczących emisji dwutlenku węgla

Tesla, producent samochodów elektrycznych, apelowała do brytyjskiego rządu o zaostrzenie przepisów dotyczących emisji dwutlenku węgla zarówno w przypadku samochodów osobowych, jak i ciężarowych. Firma wzywała także do zwiększenia podatków od pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi.

Tesla lobbuje za elektrycznymi samochodami

fot. IciakPhotos/envato

W liście skierowanym do Lilian Greenwood, minister ds. dróg z ramienia Partii Pracy, Tesla podkreśliła potrzebę wzmocnienia mandatu dotyczącego pojazdów bezemisyjnych (ZEV) oraz wprowadzenia analogicznych regulacji dla ciężarówek. Wiceprezes Tesli, w korespondencji z lipca, wyraził uznanie dla Partii Pracy za jej ambitne plany dekarbonizacji systemu energetycznego do 2030 roku oraz wsparcie dla polityki zerowej emisji netto. List został ujawniony dzięki wnioskom o dostęp do informacji publicznej i opublikowany przez newsletter Fast Charge oraz The Guardian.

Apel Tesli kontrastuje z podejściem niektórych konkurencyjnych producentów samochodów, którzy lobbowali za złagodzeniem przepisów. W ramach mandatu ZEV producenci samochodów w Wielkiej Brytanii są zobowiązani do sprzedaży coraz większej liczby pojazdów elektrycznych, jednak firmy takie jak Ford, JLR (Land Rover) czy Stellantis argumentowały, że popyt na te pojazdy jest niewystarczający. Rząd Wielkiej Brytanii zasugerował niedawno, że złagodzi wymagania mandatu ZEV, co Tesla skrytykowała, wskazując na konieczność przyspieszenia zmian, aby rozwijać rynek używanych samochodów elektrycznych.

Tesla argumentowała również, że wprowadzenie mandatu ZEV dla ciężarówek pobudziłoby rozwój rynku elektrycznych pojazdów ciężarowych, co wspierałoby sprzedaż modelu Tesla Semi. Choć Elon Musk obiecywał rozpoczęcie produkcji tego pojazdu już w 2019 roku, obecnie firma deklaruje, że będzie ona możliwa dopiero w 2026 roku. Prototypy przechodzą obecnie testy drogowe w Kalifornii. Tesla podkreślała w liście, że Wielka Brytania powinna pilnie rozpocząć konsultacje w sprawie mandatu ZEV dla ciężarówek, by nie pozostać w tyle za Unią Europejską, gdzie obowiązują surowsze przepisy dotyczące redukcji emisji.

Unijne regulacje wymagają od producentów zmniejszenia średnich emisji ciężarówek o 45% do 2030 roku w porównaniu z poziomami z 2019 roku oraz o 90% do 2040 roku. Tesla postrzega te przepisy jako korzystne, ponieważ otwierają możliwość sprzedaży „kredytówwęglowych” konkurencyjnym producentom. Firma od dawna opowiada się za wyższymi podatkami od pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi, co miałoby wspierać rozwój transportu elektrycznego. W swoim liście Tesla stwierdziła, że wszelkie dotacje powinny być „neutralne pod względem przychodów” i finansowane poprzez zwiększenie opodatkowania pojazdów spalinowych.

Mimo kontrowersji wokół politycznych sympatii Elona Muska, w tym poparcia dla Donalda Trumpa, Tesla zarobiła w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku 2,1 miliarda dolarów na sprzedaży kredytów od emisji dwutlenku węgla konkurencyjnym producentom.

Oczekuje się również, że Musk wykorzysta swój dostęp do Trumpa, aby naciskać na łagodniejsze regulacje dotyczące przemysłu samochodów autonomicznych, co, jak ma nadzieję Tesla, będzie kluczowym elementem przyszłego wzrostu przychodów, ponieważ produkuje nową autonomiczną taksówkę Cybercab. W swoim liście Tesla stwierdziła również, że Wielka Brytania ma „szansę na przewodzenie” w rozwoju technologii autonomicznej jazdy.

 

5/5 - (3 votes)
Post Banner Post Banner
Subscribe
Powiadom o
1 Komentarz
Inline Feedbacks
View all comments

Musk, ktory popiera prawicową Trumpa, która zaprzecza zmianom klimatycznym, lobbuje za elektrykami i wyższymi podatkami od emiji! Czego tu nie rozumiecie?