To będzie najdroższe Pumpkin Spice Latte w historii! Wszystko przez zmianę klimatu
W ostatnich tygodniach, ceny kawy na światowych rynkach osiągają rekordowe poziomy. Jest to efekt zmiany klimatu, która utrudnia produkcję kawy, czyniąc ją droższą i bardziej kosztowną. Drożeje zarówno arabica jak i robusta – w ciągu ostatnich 12 miesięcy ceny obu gatunków kawy wzrosły o ponad 60 proc.
Choć w Polsce nadal mamy letnią pogodę, nieubłaganie zbliża się już jesień. Jednym z symboli tej pory roku stała się „Pumpkin Spice Latte”. Cena dyniowej latte wynosi w tym roku około 23 zł, co oznacza, że w ciągu ostatnich dwóch lat zdrożała o ponad 20 proc. W USA cena tej kawy to średnio 6,5 dolara, czyli tylko około 2 zł więcej niż w Polsce. – komentuje Paweł Majtkowski, analityk rynkowy eToro.
Dlaczego tak się dzieje? Jednym z powodów wzrostu cen kawy w kawiarniach jest wysoka cena ziaren na światowym rynku. Ceny arabiki i robusty są obecnie najwyższych od 14 lat. W ciągu ostatnich 12 miesięcy, ceny arabiki wzrosły o prawie 60 proc., a robusty – o 62 proc. Kawa to drugi artykuł spożywczy z największym wzrostem cen w ostatnim roku (po kakao, które podrożało o 92 proc.). Rekordowe ceny kawa osiągnęła 30 sierpnia. A wszystkie przez zmianę klimatu.
Brazylia, jako największy producent arabiki, odpowiada za 40 proc. światowego eksportu, a Wietnam, największy producent robusty – za 16 proc.. Brazylia zmagała się z rekordowymi upałami i długotrwałą suszą. Wietnam również doświadczył upałów i suszy, co doprowadziło do mniejszych zbiorów. Z kolei w Indonezji zbiory były gorsze z powodu nadmiernych opadów deszczu.
Według raportu amerykańskiego Departamentu Rolnictwa, światowa produkcja kawy w sezonie 2024/2025 ma wzrosnąć o 7,1 mln worków (60 kg) w porównaniu do poprzedniego roku, osiągając 176,2 mln worków. Globalne spożycie również ma wzrosnąć o 3,1 mln worków, osiągając 170,6 mln worków.
Koszt samych ziaren stanowi jedynie niewielką część ceny kawy dla konsumenta. Jednak poza cenami ziaren, wzrosły także koszty energii i pracy na całym świecie. Dzieje się to w momencie, gdy wydatki konsumentów są ograniczane. W Europie, gdzie konsumuje się około 25 proc. zasobów światowej produkcji kawy, konsumenci ograniczają swoje wydatki, pomimo spadku inflacji. Rezygnują przede wszystkim z drobnych przyjemności, takie jak kawa w ulubionej kawiarni. Widać to w wynikach sieci kawiarni, takich jak Starbucks, oraz dużych producentów kawy pokroju Nestlé.