To najbardziej „instagramowy” ptak na świecie!
Ekologia.pl Wiadomości Ciekawostki i zagadki przyrodnicze To najbardziej „instagramowy” ptak na świecie!

To najbardziej „instagramowy” ptak na świecie!

W artykule naukowym nieczęsto pojawia się słowo „instagramowy”. Ale najnowsze badanie, w którym zapytano „co sprawia, że zdjęcie jest świetne?” oficjalnie uznało paszczaka australijskiego za najbardziej „instagramowego” ptaka na świecie!

Młode paszczaki australijskie, fot. shutterstock

Paszczak australijski, który kiedyś został określony jako „najbardziej niefortunnie wyglądający ptak świata”, został wykorzystany przez miliony fanów fotografii zwierząt na Instagramie. W badaniu przeanalizowano prawie 27 000 zdjęć ptaków na kontach na Instagramie z łączną obserwacją 3,5 miliona użytkowników i stwierdzono, że skromne zwierzę zajęło pierwsze miejsce w rankingu. Te krępe i rozczochrane ptaki mają przeszywające żółte oczy i szeroki, haczykowaty dziób, od którego pochodzi ich nazwa.

Wynik zaskoczył samych naukowców, ale ujawnił również niektóre sekrety zbierania „lajków” – przynajmniej jeśli jesteś zwierzęciem. „Po prostu nie wygląda jak żaden inny ptak, ze swoimi niemal antropomorficznymi rysami twarzy” – powiedziała BBC News główna badaczka Katja Thommes, psycholog z Uniwersytetu w Konstancji w Niemczech.

„A paszczak australijski jest dosyć rzadkim gatunkiem. Nawet w naszej 20-tysięcznej bazie danych występował tylko 65 razy. Myślę, że społeczność ornitologów celebruje każdą obserwację tego ptaka z mnóstwem polubień”.

Thommes i grupa niemieckich badaczy byli ciekawi, co składa się na świetne zdjęcie ptaka. Odkryli, że wbrew powszechnemu przekonaniu atrakcyjność ma niewiele wspólnego z konwencjonalnymi pojęciami piękna. Możemy „polubić” zdjęcie, biorąc pod uwagę kolor lub inną atrakcyjną cechę, ale często im bardziej niezwykłe jest zwierzę, tym więcej ludzi na nie reaguje i tym większe zainteresowanie wzbudza.

Dr Thommes, która jest zarówno fotografem, jak i psychologiem, wykorzystała platformę do udostępniania zdjęć, aby zbadać, na czym polega fenomen zbierania lajków. „Idealne pole do badań, to miejsce, w którym aktywni użytkownicy z całego świata wchodzą w interakcję z ogromną ilością treści wizualnych” ‒ powiedziała.

Inne ptaki, które znalazły się wysoko w rankingu to kolorowe gołębie z ozdobnym upierzeniem, turako zielony z piórami przypominającymi koronę, a także dudek z wyraźną koroną z piór i pokazujący typowe, kontrastowe upierzenie. Wysoko na liście Instagrama znalazły się także sroki (Corvidae) i monarki (Myiagra).

Paszczak australijski, fot. shutterstock