Brodziec piskliwy (Acitis hypoleucos)

Nazywany/a też: brodziec krzykliwy, kuliczek piskliwy, piskliwiec

Fot. Marek Szczepanek
Jest to nieduży brodziec o stosunkowo krótkich nogach i dziobie. Lata nisko nad wodą drżącym lotem, kiwając się po wylądowaniu. Samica i samiec są ubarwione jednakowo, mają upierzenie szarobrązowe z mało wyraźnymi prążkami. Podgardle i cały spód ciała są białe, na bokach przedniej części piersi widać brunatnoszare plamy, a w locie na wierzchu skrzydeł biały pasek. Młode na wierzchu ciała mają rdzawe plamki.

Gatunek ten zamieszkuje brzegi wód śródlądowych (najchętniej rzek), zwłaszcza piaszczyste, kamieniste lub ze żwirem. Unika brzegów mulistych. W czasie przelotów pojawia się nad wodami wszelkiego typu, nawet nad małymi bajorami.
Czy wiesz, że...Samiec brodźca piskliwego przygotowuje kilka gniazd, spośród których samica wybiera takie, które jej najbardziej odpowiada;

Areał lęgowy obejmuje Europę i umiarkowaną strefę Azji. Z wyjątkiem populacji południowych jest to ptak wędrowny, zimuje w Afryce (bez Sahary), zachodniej i południowej Azji oraz w Australii. W Polsce gniazduje nielicznie w całym kraju, wnikając wzdłuż dolin rzecznych w góry. Na przelocie jest średnio liczny.

Brodziec piskliwy wyprowadza 1 lęg w roku, w połowie maja. Gniazdo zakłada na ziemi, pod osłoną roślinności, zwykle 5-10 m od wody. Ma ono formę przydeptanej i luźnej czarki z suchych traw. Składa 4 gliniastożółte jaja w liczne, ciemne plamki. Wysiadują oboje rodzice przez ok. 3 tygodnie. Młode pozostają pod ich opieką ok. 30 dni.

Żywi się przede wszystkim owadami chwytanymi na lądzie w pobliżu wody. Zjada także drobne mięczaki i skorupiaki.
Brodziec piskliwy, Acitis hypoleucos, Common Sandpiper Fot. Marek Szczepanek