Wtorek 05.03.2013

Skowronek - wypatrujmy jednego z pierwszych zwiastunów wiosny

W Polsce pojawia się coraz więcej gatunków ptaków zwiastujących wiosnę. Według Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Ochrony Ptaków w najbliższych dniach należy wypatrywać jednego z najbardziej charakterystycznych skrzydlatych zwiastunów wiosny – skowronka.

W Polsce gniazduje ponad 7 mln par skowronków, co stanowi 30 proc. populacji zamieszkującej Unię Europejską – szacuje OTOP.  Gatunek jest bardzo ściśle związany z krajobrazem rolniczym. Nie bez powodu mówi się, że rolnik wychodzi w pole ze skowronkiem i ze skowronkiem kładzie się spać.
Od kiedy możemy delektować się śpiewem skowronków? Gdy zapowiada się wczesna wiosna, już w lutym możemy je dostrzec nad polami. Ale z reguły pojawiają się na początku marca. Jak pokazują dane wprowadzone w latach 2008-2012 przez użytkowników portalu AwiBaza.pl (administrowanego przez OTOP), na pierwsze dni tego miesiąca przypada wyraźny początek przelotu skowronków.

Przez długi czas polska populacja, w przeciwieństwie do skowronków z wielu innych krajów Europy, wykazywała umiarkowany wzrost liczebności. Niestety w ostatnich latach również w naszym kraju zaczęliśmy obserwować, że sytuacja tego gatunku ulega pogorszeniu.

Jak pokazują badania realizowane w całej Europie, w ciągu kilku ostatnich dekad sytuacja ptaków związanych z krajobrazem rolnym znacznie się pogorszyła – bardziej niż np. ptaków leśnych. Bez podjęcia odpowiednich działań i bez nacisku społeczeństwa na polityków już wkrótce może się okazać, że nasze na naszych łąkach i polach, zamiast ptasiego chóru, usłyszymy głuchą ciszę.

OTOP