Eco-driving sposobem na drożejącą benzynę
Ceny benzyny przekroczyły 5 zł za litr, a nadziei na obniżki nie widać. Może zatem spróbować Eco Drivingu? Poniższe porady „mistrza świata w „eko-jeździe”, Gerharda Plattnera pokazują, w jaki sposób każdy kierowca może zużywać mniej paliwa, a także – w świetle ostatnich bardzo wysokich cen benzyny – oszczędzać pieniądze i jednocześnie chronić środowisko naturalne.
Nie rozgrzewaj silnika, zanim ruszysz (nawet podczas najbardziej surowej zimy)
Współczesne samochody są gotowe do jazdy zaraz po uruchomieniu silnika. Jeśli nie będziesz rozpędzać auta do jego maksymalnej prędkości, nie tylko zmniejszysz emisję szkodliwych spalin, ale obniżysz także poziom zużycia paliwa. Zapięcie pasów przed uruchomieniem silnika także pomoże Ci zaoszczędzić paliwo.
Podczas jazdy, przewiduj
Każdy, kto rozpędzony dojeżdża do czerwonych świateł, tuż przed sygnalizatorem wciska pedał hamulca, a następnie gwałtownie rusza, częściej bywa na stacji benzynowej. Dostosuj prędkość samochodu do aktualnie panujących warunków na drodze.
Wyłączaj silnik, nawet podczas krótkich postojów
Wyłączanie silnika podczas postoju np. przed zamkniętym przejazdem kolejowym, to dbałość o Twój portfel. W niektórych miastach dodatkowo kierowcy są informowani o tym, jak długo będzie się jeszcze palić czerwone światło. Obawa o zużycie zapłonu ze względu na częste uruchamiania i wyłączanie silnika jest nieuzasadniona – możliwe jest kilkadziesiąt tysięcy uruchomień silnika (idealnym rozwiązaniem jest system Start/Stop).
Unikaj jazdy na wysokich obrotach
Im niższa prędkość obrotowa silnika, tym niższe zużycie paliwa. Zaraz po uruchomieniu silnika, szybko zmień przełożenia na wyższe, aż do osiągnięcia pożądanej prędkości. Jazda na wyższym biegu nie tylko obniża poziom hałasu i emisji szkodliwych substancji, ale także zużycie paliwa.
Jedź z równomierną prędkością
Gwałtowne i długotrwałe przyspieszanie wiąże się z niepotrzebnym, większym zużyciem paliwa. Najlepiej po rozpędzeniu samochodu, jeżeli pozwalają na to warunki ruchu drogowego (autostrada, droga ekspresowa), używać tempomatu.
Dostosuj swą jazdę do warunków panujących na drodze
Jeśli jedziesz drogą wiodącą przez wzniesienia, musisz zadbać o to, by samochód, w momencie zjazdu miał prędkość, która przed kolejnym podjazdem zapewni mu jak największy rozpęd. W ten sposób zaoszczędzisz na pracy silnika i sprawisz, że jazda będzie jeszcze bardziej ekonomiczna.
Zwracaj uwagę na właściwe ciśnienie opon
Niskie ciśnienie w oponach prowadzi nie tylko do ich odkształcania się. Poprzez większe opory toczenia zwiększa się zużycie paliwa o około 10 procent. Zimowe opony z grubszym bieżnikiem automatycznie powodują zwiększone zużycie paliwa.
Nie przewoź ze sobą zbędnego bagażu.
Jeśli jeździsz ze zbędnym bagażem w bagażniku, zwyczajnie tracisz swoje pieniądze. W zależności od wielkości samochodu, około 100 kilogramów dodatkowej wagi w samochodzie „kosztuje” około 0,7 l paliwa na 100 kilometrów.
Unikaj dodatkowego oporu
Bagażnik dachowy na narty lub rowery to dowód na Twoje sportowe zacięcie, ale jeśli wozisz go bez potrzeby, automatycznie zwiększasz zużycie paliwa. Podczas jazdy z zamontowanym bagażnikiem zużycie paliwa wzrasta nawet o około 20 procent, w zależności od stylu jazdy.
Rozsądnie używaj klimatyzacji
Włączanie klimatyzacji na maksymalny poziom może zwiększyć poziom zużycia paliwa nawet do 2 litrów/100 km. Lekarze przestrzegają dodatkowo przed łatwym przeziębianiem się, jeśli temperatura wewnątrz samochodu będzie obniżona o więcej niż 6 stopni, w porównaniu z temperaturą panującą na zewnątrz. Jazda z otwartym oknem jedynie nieznacznie zmniejsza temperaturę wewnątrz samochodu, jednak zużycie paliwa jest wyższe, niż przy działającej klimatyzacji.
Zasady ecodrivingu może i są pożyteczne, ale tylko w samochodach nowszych, a nie w starych garatch, których większość turla się po naszych droagch
Bo po polskich drogach jeżdżą najczęściej 10-12 letnie graty, często z tak wyżyłowanymi silnikami, że na każdych światłach tylko chmura dymu za autem przy ruszaniu.
A to czemu?
Czemu jak ktoś w słoneczny dzień jedzie na przeciwmgłowych to w 999 przypadkach na 1000 to Skody?
Skoda niepotrzebnie zakłada, że wszyscy jeżdżą nową Fabią. Renault daje trochę inne wskazówki, bo przedstawiciele francuskiej marki zakładają, że wszyscy jeżdżą Clio. Z tego co mi wiadomo, nie we wszystkich przypadkach hamowanie silnikiem jest sposobem na obniżenie spalania.
No to kolego poczytaj o silnikach z gaźnikiem. Widać, że naczytałeś się zasad umieszczanych na stronach ekologicznych – z całym szacunkiem – i portalach producentów samochodów.
No to kolego źle ci wiadomo, bo w trakcie hamowania dopływ paliwa zostaje zamknięty a silnik nie gaśnie dlatego że napędzany jest przez oś napędową. To powoduje spalanie 0/100 km