Hybrydowy okręt wojenny
Ekologia.pl Styl życia Eko technologie Hybrydowy okręt wojenny

Hybrydowy okręt wojenny

Lotniskowiec Makin Island
Lotniskowiec Makin Island

Najnowsze osiągnięcia w dziedzinie technologii baterii elektrycznych są wykorzystywane nie tylko do zasilania nowego typu hybrydowych aut – korzystają z nich również znacznie większe maszyny. Przykładem jest pierwszy okręt marynarki USA, który wykorzystuje napęd ekologiczny.

Stworzony przez Northrop Grumman, okręt o nazwie USS Makin Island jest drugim co do wielkości statkiem marynarki Stanów Zjednoczonych. Jest zarazem pierwszym na świecie okrętem wojennym zasilanym przez silniki hybrydowe.

Statek wykorzystuje napęd łączący turbiny gazowe i silniki elektryczne. Dzięki temu rozwiązaniu będzie w stanie przepłynąć dwa razy większą odległość bez „tankowania” w porównaniu do tradycyjnych jednostek pływających.

US Navy zamierza przeznaczyć okręt do wsparcia działań wojennych i operacji w ramach pomocy humanitarnej.

ekologia.pl

4.7/5 - (15 votes)
Subscribe
Powiadom o
2 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Niestety, artykuł zawiera nieprawdziwe informacje.
1. USS Makin Island nie jest wyposażony w akumulatory.
2. Okręt nie jest pierwszym wyposażonym w napęd hybrydowy.

Amerykanie opracowali napęd turboelektryczny (turbiny napędzające prądnice, silniki elektryczne poruszające śruby) jeszcze przed I wojną światową i stosowali go na co najmniej 5 typach dużych okrętów wojennych. Różnica między tym zastosowanym na USS Making Island a poprzednikami polega jedynie na tym, że w poprzednich okrętach turbiny napędzała para, zaś w tym pracuje silnik takiego rodzaju, jak silniki odrzutowe.

Pisanie więc, że jest to pierwszy okręt wykorzystujący takie rozwiązanie, jest sporym błędem.

To ogromny błąd… Przekładnia elektryczna jest stosowana obecnie na wszystkich typach statków. W połączenie z turbinami gazowymi, parowymi, silnikami tłokowymi i wreszcie reaktorami jądrowymi. Używa się jej od holowników, przez kontenerowce i tankowce, ogromne statki pasażerskie po największe lotniskowce, z tym że nie używa się akumulatorów.