Kawasaki prezentuje koncepcyjnego „robota-konia” napędzanego wodorem
Japońska firma Kawasaki Heavy Industries zaprezentowała futurystyczną wizję transportu osobistego w postaci czteronożnego robota o nazwie Corleo, inspirowanego budową konia. Robot został przedstawiony podczas wydarzenia promującego Expo 2025 w Osace, jednak na razie pozostaje on w fazie koncepcyjnej.
W przeciwieństwie do innych znanych robotów inspirowanych zwierzętami, takich jak pies Spot firmy Boston Dynamics, Corleo został zaprojektowany z myślą o przewożeniu ludzi. Według producenta, maszyna ma w przyszłości móc przenosić na swoim grzbiecie do dwóch osób i poruszać się po zróżnicowanym, nawet trudnym terenie.
Robot wyposażono w cztery niezależnie poruszające się nogi, które posiadają skierowane do wewnątrz kolana oraz gumowe, dwupalczaste kopyta, przypominające te, które posiadają kozy lub jelenie. Taka konstrukcja ma umożliwiać mu sprawne poruszanie się po nierównym podłożu – od łąk, przez lasy, aż po skaliste klify i pola gruzów. Jak zaznaczają przedstawiciele Kawasaki, tylna para nóg może poruszać się niezależnie od przedniej, co pozwala na skuteczne amortyzowanie wstrząsów w trakcie chodzenia lub biegania.
Corleo ma być wyposażony w system sztucznej inteligencji, który umożliwi mu utrzymanie równowagi i płynne reagowanie na ruchy ciała jeźdźca — podobnie jak prawdziwy koń. Dodatkowo przed użytkownikiem znajdować się ma przezroczysty wyświetlacz typu head-up, prezentujący najważniejsze dane, takie jak poziom wodoru, trasa, położenie środka ciężkości czy aktualna prędkość. W nocy robot ma wspierać użytkownika poprzez świetlne oznaczenia wyświetlane na trasie.
Serce robota stanowić ma silnik o pojemności 150 cm³, zasilany wodorowym ogniwem paliwowym. Ten ekologiczny system pozyskuje energię poprzez przekształcanie wodoru w energię elektryczną, a jedynym produktem ubocznym tego procesu jest woda. Rozwiązanie to nie tylko wpisuje się w ideę zeroemisyjnej mobilności, ale także pozwala na stosunkowo szybkie „tankowanie” robota poprzez uzupełnienie zapasu gazu wodorowego.
Pomimo pięknej wizji przyszłości, Corleo pozostaje obecnie tylko koncepcją. Firma Kawasaki nie przedstawiła harmonogramu prac nad komercjalizacją urządzenia, choć pojawiły się sugestie, że robot mógłby trafić na rynek około 2050 roku. Do tego czasu inżynierowie skupią się na dalszym rozwoju technologii, która może zrewolucjonizować osobisty transport terenowy.

Foto: Kawasaki / Kawasaki Group



