Ograniczenie zużycia energii w przedsiębiorstwach
Redukcja zużycia energii ma priorytetowe znaczenie dla zmniejszenia ilości zanieczyszczeń. Dzięki taniemu dostępowi do nowoczesnych technologii możemy zaoszczędzić pieniądze, dbając jednocześnie o nasze środowisko. Wiele firm w odpowiedzi na oczekiwania klientów stosuje systemy, ograniczania zużycia energii, co w efekcie przekłada się na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. To zjawisko można nazwać pozytywnym wpływem „zielonego marketingu”.
Zapotrzebowanie na energię wzrasta na całym świecie. Ceny gwałtownie rosną. Zmiany klimatyczne i zmniejszanie emisji dwutlenku węgla to międzynarodowe priorytety. Przy stale zaostrzanych przepisach, firmy które podejmują właściwe decyzje będą z pewnością dysponować przewagą konkurencyjną.
Brak dbałości o ekosystem wpłynął niekorzystnie na interesy niejednej firmy. Kiedy konsumenci zdali sobie sprawę z zagrożeń jakie wynikają z zanieczyszczenia środowiska, wielu z nich zaczęło bojkotować firmy działające w sposób niekorzystny dla środowiska. Protesty przełożyły się na zmniejszenie zysków i zmusiły wiele przedsiębiorstw do zmiany swojego zachowania względem środowiska. Pod wpływem nacisków swoją postawę zmienili tacy giganci jak Mitsubishi, Hallmark czy Nike.
Co więcej firmy te zrozumiały, że dbałość o środowisko, nawet poprzez samo zmniejszenie zapotrzebowania na energię, może przełożyć się na zwiększenie zysku firmy. Zgodnie z wynikami badań podawanymi przez IAA (International Advertisement Association – Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy) 47% konsumentów na świecie podejmuje decyzje na korzyść firm odpowiedzialnych społecznie. Wynika z tego, że jeśli firma działa rozważnie pod względem dbałości o środowisko, zyskuje przewagę względem konkurencji. Działają prawa rynku i więcej osób kupuje jej produkty.
Każda firma powinna w swoich działaniach uwzględniać kwestie dbałości o ekosystem. Jednak zanim przedsiębiorcy zdecydują się dbać o środowisko, ważne będzie dla nich to czy wprowadzanie rozwiązań przyjaznych środowisku jest opłacalne i czy koszty wprowadzenia nowej technologii nie są zbyt wysokie.
Metody pozyskiwania zaufania odbiorców wrażliwych na ekologię są zróżnicowane. Firmy angażują się społeczne przedsięwzięcia lub po prostu informują o ekologicznym charakterze swoich produktów: – Folie doskonale nadają się do zabezpieczenia pomieszczeń przed nagrzaniem lub utratą ciepła – mówi Krzysztof Zyśk z firmy Warsfoll, która produkuje izolacje zabezpieczające szyby. – Latem gwarantują, że temperatura w pomieszczeniu będzie nawet o 10°C niższa niż na zewnątrz, co pozwala skutecznie oszczędzać prąd – dodaje.
Niedawno wystartowała wielka kampania edukacyjna firmy Stoen. Działania z zakresu promowania racjonalnego korzystania z energii prowadzi także jeden z największy producentów energii – Vattenfall. Właściwie można powiedzieć, że dziś wrażliwość na ekologię jest marketingowym obowiązkiem i dobrze, że tak właśnie się dzieje.
Proekologiczną postawę przyjęły też firmy atakowane wcześniej za degradację środowiska, np. Mc Donald, który w swoich restauracjach (na specjalnych tablicach) informuje o ekologicznych osiągnięciach firmy.
Opisany mechanizm promocji poprzez ekologię musi być stale kontrolowany przez konsumentów tak, aby za deklaracjami firm szły rzeczywiste działania. Powinniśmy o tym pamiętać.