Opieka nad przyszłością: 5 ekologicznych lotnisk na świecie
Emisje samolotowe odgrywają ważną rolę w zanieczyszczeniu powietrza i emisji gazów cieplarnianych, które prowadzą do globalnego ocieplenia. Paliwo odrzutowe uwalnia gazy, takie jak dwutlenek węgla, tlenki azotu, drobne cząstki i tlenki siarki do powietrza. W 2018 roku komunikacja lotnicza odpowiadała za 11% wszystkich emisji CO2 z sektora transportu. Energia wykorzystywana do zasilania lotnisk i przemieszczania ludzi i rzeczy pozostawia ogromny ślad węglowy.

Lotnisko Monachium
Lotnisko Monachium jest jednym z najbardziej ekologicznych lotnisk na świecie. Pokazuje, w jaki sposób wykorzystanie technologii i nowych pomysłów może sprawić, że wszystkie operacje staną się mniej szkodliwe dla środowiska. Około 60% jego zapotrzebowania na energię pochodzi z energii geotermalnej, słonecznej i wiatrowej. Lotnisko ma największy panel słoneczny na dachu, który ma powierzchnię ponad 0,2 kilometra kwadratowego. Jest tam ponad 30 000 paneli słonecznych, które generują około 10% rocznego zapotrzebowania na energię elektryczną lotniska. Biogazownia przetwarza 80% odpadów w czysty, odnawialny biogaz, który ogrzewa ponad 4 000 gospodarstw domowych podłączonych do lokalnej sieci energetycznej. Od 2006 roku wysoce energooszczędne oświetlenie i zoptymalizowany system ogrzewania i chłodzenia zmniejszyły zużycie energii elektrycznej na pasażera o ponad 18%. Te rozwiązania znacząco zredukowały emisję dwutlenku węgla i ślad środowiskowy lotniska Monachium.
Lotnisko Heathrow w Londynie
Lotnisko Heathrow w Londynie pokazuje, w jaki sposób jeden z najbardziej ruchliwych hubów na świecie zmniejsza wpływ na środowisko dzięki nowym technologiom i kreatywnym rozwiązaniom. Ponad 34% jego energii pochodzi ze źródeł energii odnawialnej, wiatrowej i słonecznej. Stanowiska samolotów Heathrow mają naziemne zasilanie elektryczne i wstępnie schłodzone powietrze, dzięki czemu samoloty nie spalają paliwa, gdy są zadokowane. Ponad 12 000 ton oszczędności emisji dwutlenku węgla rocznie generuje świeża platforma IT. Ponadto kołowanie samolotów różnymi metodami i kołowanie na jednym silniku pozwalają zaoszczędzić ponad 18 000 ton paliwa rocznie. Od 2016 r. Heathrow zainwestował ponad siedem milionów funtów w wsparcie rozwoju przyjaznych środowisku paliw lotniczych w Wielkiej Brytanii. I pokazuje to, jak nawet najbardziej ruchliwe lotniska mogą zmniejszyć swój ślad środowiskowy.
Lotnisko Changi w Singapurze
Lotnisko Changi w Singapurze pokazuje, w jaki sposób technologia i innowacje mogą sprawić, że operacje lotniskowe staną się bardziej zrównoważone. Zainwestowało ono poważnie w energię słoneczną, instalując na miejscu ponad 15 000 paneli. Dostarcza to wystarczająco dużo energii elektrycznej do zasilania terminali pasażerskich i kompensuje około 17 000 ton emisji dwutlenku węgla rocznie. To tak, jakby usunąć z dróg ponad 3 600 samochodów rocznie. Lotnisko wykorzystuje również nowszy system, który używa zimnej wody morskiej do zmniejszenia zużycia energii elektrycznej na klimatyzację o 15%. A roboty czyszczące zużywają o 80% mniej wody niż konwencjonalne metody czyszczenia. Ponadto zielony projekt terminalu Changi pozwala na obfite naturalne oświetlenie i wentylację w celu zmniejszenia kosztów energii. Projekt wykorzystuje panujące wiatry do naturalnej wentylacji wnętrza terminalu. To są powody, dla których lotnisko Changi w Singapurze osiągnęło poziom 3 akredytacji Airport Carbon.
Międzynarodowe lotnisko im. Rajiva Gandhiego
Międzynarodowe lotnisko im. Rajiva Gandhiego pokazuje, że Indiom zależy na środowisku. Wykorzystanie naturalnego światła i wentylacji zmniejszyło zapotrzebowanie na energię elektryczną o prawie połowę. Lotnisko ma elektrownię słoneczną, która produkuje 7,7 megawata energii elektrycznej. To pomaga zredukować 12 000 ton emisji dwutlenku węgla rocznie. Panele słoneczne produkują 15-20% energii elektrycznej potrzebnej w ciągu dnia. Ponadto świetliki, diody LED i powierzchnie odblaskowe zmniejszyły zużycie energii o 48%. Lotnisko czerpie 70% swojej wody z deszczu, a następnie ścieki są oczyszczane i wykorzystywane do pielęgnacji terenów zielonych. Oczyszczalnia ścieków wykorzystuje 100% ścieków do podlewania roślin. W rezultacie międzynarodowe lotnisko im. Rajiva Gandhiego stało się pierwszym lotniskiem w Indiach, które otrzymało certyfikat LEED silver.
Lotnisko Kopenhaska
Lotnisko Kopenhaska zobowiązało się do neutralności węglowej do 2030 roku. Obecnie znajdują się tam cztery turbiny wiatrowe na miejscu, które generują 27 milionów kWh energii elektrycznej rocznie i pokrywają większość jego potrzeb. Systemy ogrzewania i chłodzenia lotniska działają w 90% na energii geotermalnej z podziemnych zbiorników. Nowoczesne systemy ściekowe recyklują wodę do spłukiwania toalet. Maszyny i urządzenia naziemne są zasilane biopaliwem. Lotnisko zainwestowało w 250 samochodów i autobusów elektrycznych do obsługi transportu lotniczego, znacząco redukując emisję gazów cieplarnianych. Specjalnie zaprojektowane stanowiska samolotów pozwalają samolotom podłączać się do naziemnego zasilania elektrycznego i wstępnie schłodzonego powietrza.
art.sponsorowany