Drzewołazy miały przodków w Andach
Ekologia.pl Wiadomości Zwierzęta chronione, dzikie i domowe - aktualności Drzewołazy miały przodków w Andach

Drzewołazy miały przodków w Andach

Fot.: drzewołaz karłowaty

Okazuje się, ze na wielka różnorodność przyrody w Amazonii duży wpływ miały sąsiednie obszary w Tm Andy. Naukowcy udowodnili to na przykładzie niewielkich, bajecznie kolorowych żab a wyniki tych badań opublikowało czasopismo „PLoS Biology”.

Naukowcy z University of Texas w Austin zajęli się prześledzeniem ewolucji drzewołazów – niewielkich, bajecznie kolorowych żab słynących z wytwarzania w skórze mocnej trucizny, używanej niekiedy przez tubylców do zatruwania strzał. Obecnie 353 gatunki tych żab występują w tropikalnych lasach deszczowych Ameryki Środkowej i Południowej. Doktor David Cannatella wraz z kolegami stworzył drzewo ewolucyjne, badając pokrewieństwo 223 gatunków z rodziny Dendrobatidae. Ponieważ nie znane są szczątki kopalne tych płazów, skupiono się na prześledzeniu ewolucji niektórych fragmentów ich DNA, Okazało się, że wszystkie gatunki pochodzą od 14 przodków, z których zdecydowana większość (aż 11) zamieszkiwała kiedyś Andy. Miało to miejsce około 23 miliony lat temu, kiedy dorzecze amazonki było ukształtowane zupełnie inaczej a warunki klimatyczne sprawiły, że właśnie w górach żaby te czuły się najlepiej.

Wędrówka żab na tereny dzisiejszej Amazonii nastąpiła prawdopodobnie dopiero 7 milionów lat temu, powstało wtedy około 70 gatunków, zamieszkujących do dziś ten obszar. Mniejsze migracje nastąpiły również z innych przyległych terenów w ciągu ostatnich 10 milionów lat. Ale to właśnie Andy były swoistym  biologicznym „tyglem” w którym kształtowały się współczesne gatunki zamieszkujące Amerykę Południową. Naukowcy uważają, że podobnie jak płazy ewoluowało wiele innych gatunków zwierząt i roślin spotykanych na tym obszarze.

ekologia.pl