Zaobserwowano rzadkiego żółwia
Ekologia.pl Wiadomości Zwierzęta chronione, dzikie i domowe - aktualności Zaobserwowano rzadkiego żółwia

Zaobserwowano rzadkiego żółwia

W Birmie znaleziono niezwykle rzadkie żółwie, znane do tej pory jedynie z nielicznych okazów muzealnych  oraz z kilku egzemplarzy hodowanych w niewoli. O cennym znalezisku naukowców z Wildlife Conservation Society poinformował portal Live Science.

Heosemys depressa czyli ciemieniec płaski to niezwykle rzadki gatunek żółwia z rodziny batagurowatych nazywany w języku angielskim The Arakan Forest Turtle.  Do tej pory gad znany był z nielicznych eksponatów przechowywanych w muzeach (m in. w 1908 brytyjscy wojskowi przywieźli z Azji jeden okaz) oraz pojedynczych okazów hodowanych w niewoli, a pochodzących głownie z konfiskat przemytnikom.  Zwierze było na tyle rzadkie, że aż do 1994 roku uważano je za wymarłe – kiedy to ekolodzy znaleźli kilka okazów na targowiskach w Chinach.

Niedawno naukowcy z Wildlife Conservation Society (WCS) dokonali w Azji południowo wschodniej niezwykłego odkrycia.  Oto w rezerwacie Myanmar w Birmie obserwowano pięć okazów tego gatunku – były to pierwsze udokumentowane obserwacje ciemieńca płaskiego w środowisku naturalnym.  Dorosłe osobniki około 30 centymetrowej długości na szarym karapaksie posiadały ciemnobrązowy wzór. Rezerwat gdzie znaleziono gady został ustanowiony dla ochrony słoni, a jego spore połacie porasta gęsty las tropikalny bardzo rzadko odwiedzany przez ludzi.  Ponadto eksperci z WCS odkryli w tych odludnych okolicach jeszcze dwa inne gatunki zagrożonych żółwi. Według ekologów ta ostoja żółwi ma duże znaczenie dla ochrony tych zwierząt. Wiele gatunków azjatyckich żółwi jest zagrożonych wyginięciem z powodu upodobań kulinarnych miejscowej ludności oraz działalności kłusowników trudniących się przemytem rzadkich zwierząt.

ekologia.pl
4.9/5 - (8 votes)

wikipedia uważa, że prawidłowa nazwa to cierniec, nie ciemieniec, ale potem na innej stronie podaje nazwę ciernisty ale jako Heosemys spinosa.