Kropiatka (Porzana porzana)

Nazywany/a też: kureczka nakrapiana

Fot. Marek Szczepanek
Samiec i samica ubarwione są jednakowo. Cały przód oliwkowobrązowego ciała mają biało nakrapiany, boki biało pręgowane i żółtawe podogonie. Nogi są koloru żółtozielonego, a dziób czerwono-żółtego. Puch piskląt jest czarny z niebieskawo-czerwonym nalotem na wierzchu głowy. Osobniki młodociane są podobne do dorosłych, ale znacznie jaśniejsze od spodu.

Kropiatka zamieszkuje łany trzcin z małymi, płytkimi oczkami wody, otoczone wilgotnymi łąkami.

Areał lęgowy obejmuje Europę bez północy, zachodnią Syberię i Azję Środkową. Jest to ptak wędrowny, tylko populacje z południa i zachodu areału są osiadłe. Zimuje w południowej Europie, Afryce i Indiach. W Polsce nieliczny, gnieździ się we wszystkich niżowych regionach, ale bardzo nierównomiernie.

Kropiatka zakłada gniazdo pod osłoną roślinności w trzcinach, w pobliżu wody. Jest to wysoka czarka z niejednorodnego materiału. Wyprowadza 1-2 lęgi w roku, w maju i w czerwcu. Składa 8-14 jaj. Wysiadują oboje rodzice przez 18-21 dni. Wylęganie trwa 3-4 dni, w tym czasie samica wciąż wysiaduje, a samiec karmi wyklute pisklęta. Pisklęta przebywają w gnieździe ok. 3 dni, a później wracają do niego na noclegi.

Pożywienie kropiatki stanowią owady i inne drobne zwierzęta, ale również nasiona i zielone części roślin.
Kropiatka, Porzana porzana, Spotted Crake Fot. Marek Szczepanek