Planetoidy odkryte przez Polaków
Ekologia.pl Artykuły inne Planetoidy odkryte przez Polaków

Planetoidy odkryte przez Polaków

Fot.: nocne niebo (US GOV)
W piątek, 20 lutego opublikowana została lista najnowszych odkryć i obserwacji dokonanych podczas trwającej od początku 2009 roku kampanii poszukiwania asteroid. Uczniowie z Polski, którzy biorą udział w obserwacjach mogą pochwalić się już pierwszymi sukcesami – odkryli między innymi dwie planetoidy.

W trwającej właśnie kampanii bierze udział siedem polskich szkół. Są to licea i gimnazja ze Szczecina, Sierpca, Olsztyna, Torunia, Katowic, Warszawy i Krakowa. Dwa obiekty krążące w głównym pasie planetoid pomiędzy orbitami Marsa i Jowisza odkryli uczniowie Artur Stankiewicz, Paula Dmochowska i Mateusz Wojciechowski pracujący pod opieką Klemensa Baranowskiego, nauczyciela fizyki z olsztyńskiego I Liceum Ogólnokszałcącego im. Adama Mickiewicza. Nowoodkrytym asteroidom nadano oznaczenia K09BA3L i K09BA3K.

Kampania poszukiwania asteroid to część projektu „International Astronomical Search Collaboration”, który jest inicjatywą kilku amerykańskich i europejskich uniwersytetów i towarzystw edukacyjnych. Ponadto IASC jest wspierany przez Narodową Agencję Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA) oraz Międzynarodową Unię Astronomiczną (IAU). W poszczególnych kampaniach (na rok 2009 jest ich zaplanowanych aż sześć) biorą udział zespoły uczniów pracujących pod opieką swoich nauczycieli. Są to wychowankowie szkół z wielu krajów świata, między innymi z Włoch, Stanów Zjednoczonych, Portugalii, Chin czy Polski.

Zadaniem młodych obserwatorów jest odnajdywanie nieznanych dotąd małych obiektów Układu Słonecznego oraz potwierdzanie orbit tych asteroid, które zostały już odkryte. Taka weryfikacja umożliwia ustalenie, czy badane obiekty mogą być w przyszłości groźne dla Ziemi – w Układzie Słonecznym jest bowiem bardzo wiele planetoid, które potencjalnie mogą uderzyć w powierzchnię naszej planety.

Źródło: Astronomia.pl