Znaleźli najstarsze kości człowieka w Polsce

Czwartek 04.10.2018
Jaskinia Ciemna, źródło: Wikipedia Jaskinia Ciemna, źródło: Wikipedia

Odkryto najstarsze szczątki człowieka w Polsce. Są to kości dłoni neandertalskiego dziecka, a ich wiek jest datowany na około 115 tys. lat ‒ informuje PAP.

Kości zostały wykopane w Jaskini Ciemnej w województwie małopolskim. Odkrycia dokonali naukowcy z Muzeum Archeologicznego w Krakowie i Instytutu Systematyki i Ewolucji Zwierząt PAN.

Jak wykazały badania, są to paliczki o długości około 1 cm. Naukowcy nie mogli wykonać badań DNA, jednak fakt, że znalezisko pochodzi z głębokiego wykopaliska, zlokalizowanego kilka metrów pod ziemią, świadczy o tym, że są to szczątki neandertalskiego dziecka. Poza tym, w tym samym miejscu archeolodzy znaleźli narzędzia, charakterystyczne dla okresu, w którym żyli neandertalczycy.

Co ciekawe, badacze zauważyli, że na powierzchni odkrytych kości znajdują się maleńkie dziurki. Zdaniem naukowców wynika to z faktu, że paliczki zostały przetrawione przez sporych rozmiarów ptaka. Możliwe, że zwierzę zaatakowało dziecko i częściowo je skonsumowało. Inna teoria głosi, że ptak mógł pożywić się szczątkami już martwego neandertalczyka.

Neandertalczycy zamieszkiwali Europę w epoce lodowcowej na długo przed przybyciem ludzi współczesnych ‒ czyli około 300 tys. lat temu. Dotąd uważano, że najstarsze szczątki ludzkie z obszaru Polski, to trzy zęby trzonowe, odkryte wewnątrz jaskini Stajnia w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej, których wiek jest datowany na ok. 52-42 tys. lat.