Zasady organizacji eventów przyjaznych środowisku
Kraków na jeden dzień stał się ekologicznym miastem. Wszystko za sprawą konferencji „Zielony odcień eventów” zorganizowanej przez krakowską Fundację Aeris Futuro, działającą na rzecz promocji odpowiedzialnego biznesu oraz zrównoważonego rozwoju.
Wydarzenie było inauguracją projektu “Zielone Wydarzenia – Kampania edukacyjno-promocyjna dla świadomego i zrównoważonego stylu życia”. Celem konferencji było przybliżenie uczestnikom standardu dotyczącego organizacji „zielonych wydarzeń”.
Na spotkaniu wystąpiła Rebecca Saunders z organizacji Positive Impact z Wielkiej Brytanii. Przybliżyła ona zebranym zasady organizacji eventów przyjaznych środowisku, zaprezentowała przykłady wydarzeń organizowanych w sposób z równoważony jak konferencja Google Zeitgeist 2009 czy Igrzyska Olimpijskie w Londynie w 2012 r . Jej zdaniem aby móc w sposób efektywny organizować „zielone wydarzenia” należy myśleć o wypracowaniu i wdrożeniu strategii odpowiedzialnego biznesu w firmie, a następnie analizowania wszystkich działań na etapie realizacji m.in.: skąd pochodzi nasz catering, czy miejsce w którym organizujemy wydarzenie dba o ekologię czy nasi goście przyjeżdżają transportem zbiorowym lub miejskim, czy musimy drukować materiały konferencyjne i promocyjne czy mogą być one w formie elektronicznej czy poddajemy recyklingowi odpady pozostałe po imprezie.
Szymon Liszka, Prezes Fundacji na Rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii w swoim wystąpieniu podkreślał, że zmniejszenie zużycia energii powinno się opłacać, przede wszystkim ze względu na coraz wyższe jej koszty oraz ogromny potencjał jaki drzemie w polskiej gospodarce.
Jak wynika z doświadczenia, większość zielonych eventów organizowanych przez korporacje skierowanych jest do pracowników, klientów lub społeczności lokalnej. Ich celem jest przede wszystkim budowanie świadomości ekologicznej, zmiana codziennych nawyków oraz budowanie pozytywnego wizerunku firmy. IKEA-prowadzi naukę i porady eko jazdy dla użytkowników samochodów służbowych, Provident Polska realizuje są konkursy między poszczególnymi działami dotyczące oszczędności w zużywaniu określonych materiałów czy surowców (np. papieru, energii) w danym okresie czasu.
Konferencję zakończyła żywa dyskusja dotycząca wyzwań związanych z organizacją zielonych wydarzeń w Polsce. Jak się okazuje jest jeszcze wiele przeszkód – brak świadomości dotyczącej zrównoważonego podejścia do eventów, mała liczbą miejsc, obiektów dbających o ekologię, brak dostawców produktów i usług ekologicznych, czy wciąż jeszcze wysoka cena produktów przyjaznych środowisku.
Jak sugerowała Rebecca Sounders, istotne w procesie są małę kroki – wymiana wiedzy i doświadczeń oraz szerzenie dobrych praktyk, co stawia sobie również za cel Fundacja Aeris Futuro podczas 10-miesięcznej kampanii promującej „zielone wydarzenia”.
– Chcąc dać dobry przykład, zorganizowaliśmy naszą konferencję w sposób zrównoważony– mówi Joanna Mieszkowicz, Prezes Fundacji Aersi Futuro. –Na miejsce wydarzenia wybraliśmy obiekt, który może pochwalić się działaniami pro-środowiskowymi, a jego lokalizacja sprawia, że można z łatwością dojechać komunikacja publiczną oraz dojść pieszo. Catering przygotowany został na bazie produktów lokalnych, sezonowych oraz „fair trade”. Staraliśmy się również ograniczyć zużycie papieru, drukując jedynie program konferencji. Prezentacje prelegentów zamiast w formie papierowej będą wkrótce dostępne w formie elektronicznej na stronie internetowej projektu zielonewyarzenia.pl. Podsumowaniem wydarzenia będzie obliczenie jego wpływu na środowisko naturalne oraz jego offset – dodaje Joanna Mieszkowicz.